دعوى تقييد العقل عند الإمام الشافعي بين ضبط المنهج وسلطة النص دراسة نقدية أصولية Reason’s Constraint and Textual Authority in Imam al-Shafi‘i’s Legal Methodology: A Critical Usulī Examination

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بکلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بکفر الشيخ بجامعة الأزهر

10.21608/jcia.2025.464868

المستخلص

يتناول هذا البحث دراسة قضية من أهم القضايا المطروحة على ساحة الفكر المعاصر الحديث، وهي مكانة العقل في الاستدلال الشرعي عند الإمام الشافعي، خاصة وسط دعاوى أن الإمام الشافعي وضع منهجه الأصولي بالتحيز لجانب النص على حساب العقل، حتى قيل بأن الإمام الشافعي سعى إلى سجن العقل في حدود وأن ذلك ظاهر من خلال حديثه عن عربية القرآن وعن الاستدلال بالسنة والقياس، وظهر كذلك من خلال رفضه للاستحسان، وكذلك يتناول البحث سبب توجيه أمثال هذه الادعاءات إلى الإمام الشافعي خاصة. وينطلق البحث من نقد هذه الادعاءات التي تتهم الإمام الشافعي بتكريس الجمود وتهميش العقل لصالح النص، وذلك من خلال البحث الأصولي للموضوعات التي قيل إنها منهج الإمام الشافعي، وبيان وجهة النظر العلمية فيها.
وتكمن أهمية البحث في كونه يعيد تقييم أطروحات الحداثة حول التراث الإسلامي من داخل أدواته المعرفية، ويساهم في تفكيك القراءات الاختزالية التي تُقدَّم باسم التجديد.
 ويعتمد البحث على منهج تحليلي نقدي يرتكز على طرح الدعوى من وجهة نظر أصحابها، والجواب عنها إجابة علمية مبنية على القواعد الأصولية المعتبرة عند أهل العلم، وتلخصت تلك المنهجية في استقراء ما وجه إلى الإمام الشافعي t من ادعاءات وافتراءات، كما قام بتحليل تلك الدعاوى، مبيناً أنها لا تعدو أن تكون شبهاً مع تحليل أقوال الإمام الشافعي من خلال مؤلفاته الأصيلة، مع  دراسة ونقد ادعاءات بعض المفكرين الحداثيين تجاه فكر الشافعي، مثل الدكتور نصر حامد أبو زيد.
وتوصل الباحث إلى عدة نتائج لعل أهمها: أن الخطاب الحداثي يقدّم صورة مغلوطة لمنهج الإمام الشافعي بسبب القراءة المشوهة لتراث الإمام الشافعي وما نقل عنه، وأن الإمام الشافعي لم يقصْ العقل ويكرس لسلطة النص كما يزعم الحداثيون، وأن منهج الإمام الشافعي في التأصيل الاستدلالي في الشرع هو منهج الأئمة المعتبرين، وأن العقل السليم المستجمع شرائط النظر في النص الشرعي والاجتهاد هو وسيلة تنزيل النص على واقع الاستنباط الفقهي.  
This study addresses one of the most critical issues in contemporary intellectual discourse: the role and status of reason in legal inference (istidlāl) in the thought of Imam al-Shāfiʿī. It focuses particularly on the widespread claim that Imam al-Shāfiʿī formulated his legal methodology with a bias toward textual authority at the expense of rational deliberation. Critics have even alleged that Imam al-Shāfiʿī sought to confine reason within strict boundaries, as evidenced—according to them—by his emphasis on the Arabic language of the Qur’an, his reliance on the Sunnah and analogical reasoning (qiyās), and his rejection of juristic preference (istiḥsān).
The research also investigates the reasons behind the repeated targeting of Imam al-Shāfiʿī with such accusations in particular. The study adopts a critical stance toward these claims, which accuse Imam al-Shāfiʿī of entrenching rigidity and marginalizing rationality in favor of textualism. It does so through a detailed examination of the usūlī (principles of jurisprudence) foundations of the positions attributed to him and presents a scholarly account of his methodological perspective.
The significance of this research lies in its re-evaluation of modernist critiques of Islamic tradition using the very epistemological tools upon which those critiques claim to rely. It contributes to deconstructing reductionist readings of Islamic heritage that are often presented in the name of "renewal" or "reform."
Methodologically, the study employs an analytical and critical approach. It begins by presenting the claims in their original context and then responds to them through a scholarly framework grounded in recognized legal theory. The research systematically surveys the allegations and misrepresentations directed at Imam al-Shāfiʿī and analyzes them critically. It demonstrates that many of these criticisms are based on misconceptions and superficial readings. The study also closely examines the original writings of Imam al-Shāfiʿī to assess his actual views. In addition, it critiques the arguments of several modernist thinkers—most notably Dr. Nasr Hamid Abu Zayd—regarding al-Shāfiʿī’s legacy.
The study arrives at several key findings, the most important of which is that modernist discourse presents a distorted image of Imam al-Shāfiʿī’s methodology due to flawed interpretations of his intellectual heritage. The research concludes that Imam al-Shāfiʿī did not marginalize reason in favor of textual authority, as often claimed. Rather, his legal reasoning represents the balanced methodology of mainstream Islamic juristic tradition. Moreover, sound reasoning—when meeting the proper conditions for legal reflection—is an essential means for applying the revealed text to the practical realities of legal derivation.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية