بناء المصطلح في الدراسات الأدبية مقاربة تطبيقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة القصيم

المستخلص

عنيت هذه الدراسة بتسليط الضوء على بناء المصطلحات في الدراسات الأدبية العربية، وبينت أهمية ذلک وحاجة اللغات إليه، انطلاقا من دور البناء المصطلحي في تبيان حيوية اللغة وقدرتها على التفاعل مع مستجدات الحياة.
ولکي توضح ذلک قامت الدراسة بالتطبيق على مصطلح جديد ظهر في الآونة الأخيرة هو مصطلح: التطوع اللغوي. وقد شرحته الدراسة فلسفيا ولغويا واصطلاحيا، وخلصت إلى بناء مفهوم عام له، بأنه يعني: المساهمة في خدمة اللغة من غير انتظار تربّح مادي.
وإيمانا من الدراسة بأن بناء المصطلح يتطلب الإحاطة بمعناه من جميع جوانبه فقد قامت بتبيان مجالات التطوع اللغوي، وحددتها في خمسة مجالات هي: المجال البنائي للغة. والمجال الحمائي. والمجال التعليمي. والمجال التقويمي. والمجال الجمالي. کما قامت بإيضاح أنواع التطوع اللغوي وحددت نوعين له هما: الجهود التطوعية الفردية، والجهود التطوعية الجماعية.
وختمت ذلک بخاتمة ضمنتها أهم النتائج التي تؤکد على أهمية التفاعل بين اللغة ومحيطها وبأن تأسيس مقاربة تبحث في مصطلح التطوع اللغوي تدخل في إطار هذا التفاعل الخلاق عسى أن تحيا العربية فاعلة مؤثرة.
الکلمات المفتاحية : بناء المصطلح - الدراسات الأدبية - المقاربة التطبيقية .
 
 
Abstract:
This study was concerned with highlighting the construction of terminology in Arabic literary studies, and showed the importance of this and the need for languages ​​for it, based on the role of terminology in explaining the vitality of language and its ability to interact with the developments of life.
In order to clarify this, the study applied a new term that appeared recently, the term: language volunteering. The study explained it philosophically, linguistically and idiomatically, and concluded to build a general concept for it, which means: Contributing to the service of language without waiting for material profit.
Believing from the study that building the term requires awareness of its meaning in all its aspects, it has identified the areas of linguistic volunteering, and identified them in five areas: the structural field of language. The protective field. And the educational field. And the calendar field. And the aesthetic field. She also clarified the types of linguistic volunteering and identified two types of it: individual voluntary efforts, and collective voluntary efforts.
She concluded this with a conclusion that included the most important results that emphasize the importance of the interaction between the language and its surroundings and that the establishment of an approach that searches for the term linguistic volunteering is part of this creative interaction, so long live Arabic as an influential actor.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية