التَّلقي والکتابة في العهد النبوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بکلية الشريعة وأصول الدين جامعة الملک خالد بأبها .

المستخلص

في هذا البحث تحدثت عن فضل  القرآن الکريم قراءة وکتابة وذکرت أسبابه وأهدافه وتساؤلاته ، ويعتبر التلقي والمشافهة من أفواه المشايخ شرط أساسي في تلقي القرآن ، وکان هذا فعل النبي صلى الله عليه وسلم في حياته مع صحابته ـ وصحابته من بعده مع التابعين ، ويظهر ذلک جليا من الآثار والوقائع وصور التلقي التي اوردتها في ثنايا البحث، وأيضاً کان  القرآن الکريم يکتب منذ نزول أول آية منه حتى آخر آية من کتاب الله عزوجل ، وکان لهذا العمل کَتبة يُعرفون بکُتاب الوحي ، وکانت الکتابة بتوجيه النبي صلى الله عليه وسلم وبإشرافه المباشر ـ ولم يکن ذلک اجتهادا من الصحابة أو عدم علمهم بأساليب الکتابة کما زعم بعضهم ، ـوذکرت کيفية کتابة القرآن في المراحل الثلاث وأدوات الکتابة في کل عصر. فالتلقي والکتابة أمران متلازمان لاينفکان أبد ابتداء من عهد النبوة إلى قيام الساعة
Praise be to Allaah alone and peace and blessings be upon those who are after him.
In this research I talked about the virtue of the Koran reading and writing and stated its reasons, objectives and questions, and receiving and messaging of the mouths of the elders is a prerequisite in receiving the Koran, and this was the act of the Prophet peace be upon him in his life with his companions - and his companions after him with followers, and it is evident from Also, the Qur'an was written from the beginning of the first verse until the last verse of the Book of Allah Azogel. This work was a book known as the Book of Revelation This was not the diligence of the companions or lack of knowledge of the methods of writing as claimed by some, and mentioned how to write the Koran in the three stages and writing tools in each era. Receiving and writing are inextricably linked from the time of prophecy to the rise of the hour, and all this is an investigation.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية