طرائق التربية الوجدانية في سورة (المؤمنون) دراسة موضوعية تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الأزهر

المستخلص

مَّن اهلل ــ سبحانه و تعالى ـ ـ على عباده بنعمة القرآن الکريم، و ج َس هدايةٍ عله شم للناس أجمعين، و ألن الناس تهتـد و تضعـب بتربيـة وجـدانهم، اقـد اشـتمآ القـرآن الکـريم علـى أسـس التربيـة الوجدانيـة التـا تهدهـد مشـاعر النـاس وأحاسيسـهم، و تحـدو عقـولهم و أاعالهم إلى سبيآ الرشاد. ومـب مــا يعانيــه المــرد المســلم اــا امونــة األضيــر مــن تبلــد اــا األحاســيس جعلــ الضير و الشر، الحـ والبالـآ يتسـاويان عنـده أحيانـا، وداعتـه إلـى اعبتعـاد عـن کتـا اهلل ا لما تقوم به التربية الوجدانية من دور شـديد األهميـة اـا ً اا أحيان أضرى، ومن ثم، ونظر بناء الشضصية اإلسالمية وتأسيسها على اإليمان باهلل وحده، والتحلى بالمعائآ، اقـد رـرر الباحـأ أن يبحـأ اـا سـور نالمنمنـون عـن لرائـ التربيـة الوجدانيـة وأسسـها وأهـدااها، ولم يکن من العسير اعهتـداء إلـى هـاه اللرائـ ، اـالنر القرآنـا ثـر بالـدعع التربويـة، و کآ لريقة للتربية الوجدانيـة تعلـن عـن نمسـها بهـدوء للقـارم المـتمعن، و رـد جـاء البحـأ اا اصلين على النحو امتا: المصـآ األوآ : اإللـار النظـر ، و يشـتمآ علـى مبحثـين: أولهمـا: اإللـار العـام للدراســــة، وايــــه يعــــرا الباحــــأ مشـــکلة الدراســــة، و أهميتهــــا، وأهــــدااها، و تســـانعتها، ومصللحاتها، وحدودها، ومنهجهـا، والمبحـأ الثـانا: ممهـوم التربيـة الوجدانيـة و أهـدااها، و يعـــرا ايـــه ممهــوم الوجـــدان وممهــوم التربيـــة الوجدانيـــة، وأهـــدااها، وأسســـها: العقـــد واعنمعالا و القيما والمکر . أمـا المصـآ الثـانا اقـد جـاء بعنـوان: اإللـار التلبيقـا، ورـام ايـه الباحـأ بتحليـآ سور نالمنمنون لمعراة لرائ التربية الوجدانية ايهـا، اشـتمآ علـى مبحثـين علـى النحـو امتا: المبحــأ األوآ: لرائــ التربيــة الوجدانيــة اــا ســور المنمنــون، و منهــا: التر،يــ ، والترهيـ ، وعـرا القـيم الليبـة مـن ضـالآ صـما المـنمنين، وعـرا دعئـآ رـدر اهلل اـا رناع العقآ باألدلة الواعحة، والمبحـأ الثـانا: الضل ، وعر المثآ بمن کابوا الرسآ، وا أسـس التربيـة الوجدانيـة وأهـدااها اـا سـور نالمنمنـون ، ورـد تحقـ مـن أهـدااها: اإليمـان بـــاهلل وتوحيـــده، تحريـــر الوجـــدان مـــن أســـر الضرااـــا والعـــادا الســـيئة، تحقيـــ الکرامـــة واعلمئنان والراحة واعتـاان النمسـا، تربيـة المـرد المسـلم علـى المعـائآ، تهـاي الحاجـا شباعها الوجدانية وا . الکلمات اإلفتتاحية : لوجدان ، العمير ، التربية الوجدانية، أسس التربية الوجدانية و أهدااها، لرائ التربية الوجدانية طرائق التربية الوجدانية في سورة ) المؤمنون( دراسة موضوعية تحليلية Research Summary )Methods of emotional education in Surat (believers) objective analytical study( From Allah - the Almighty - to His slaves by the grace of the Holy Quran, and make it a sun as a guide for all people, and because people are guided and subjected to the upbringing of their conscience, the Koran included the foundations of emotional education that threaten people's feelings and feelings, and challenge their minds and actions to the path Cress. And with the recent suffering of the Muslim individual in the sensations have made good and evil, right and wrong equal with him sometimes, and led him to stay away from the book of God in other times, and then, and because of the emotional education plays a very important role in building the Islamic personality Based on the belief in God alone, and the virtues, the researcher decided to search in Surat (believers) for the methods of emotional education, foundations and objectives, and it was not difficult to find these methods, the Koranic text is rich in educational connotations, and each method of emotional education declares itself quietly For the careful reader, and may DONC research in two chapters as follows: The first chapter: the theoretical framework, and includes two topics: First: the general framework of the study, in which the researcher presents the problem of study, and its importance, objectives, questions, terminology, limits, and methodology, and the second topic: the concept of emotional education and its objectives, and presents the concept Emotion and the concept of emotional education, and objectives, and foundations: nodal and emotional and values and intellectual. The second chapter is entitled: The applied framework, in which the researcher analyzed Surat (believers) to know the methods of emotional education in it, included two researches as follows: The first topic: Methods of emotional education in Surat al-Muminoon, including: carrot, intimidation, and show good values through the attributes of believers, and show signs of God's ability in creation, and the example of those who lied to the apostles, and persuade the mind clear evidence, and the second topic: the foundations of emotional education and its objectives in Surah (believers), has achieved its objectives: faith in God and unification, liberation of conscience from the families of myths and bad habits, achieve dignity and tranquility and comfort and psychological balance, educate the Muslim individual on the virtues, and refine the emotional needs and satisfy them. Keywords: Conscience, conscience, conscience education, the foundations and objectives of conscience education, methods of conscience education Heshamrslan18@gmail.com ا

الموضوعات الرئيسية