معلقات الإمام البخاري في صحيحه دراسة تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة وأصول الدين ـ جامعة الملک خالد

المستخلص

تناولت في هذه الدراسة " معلقات اإلمام البخاري في صحيحه دراسة تحليلية"، وتعرضت فيه لتعريف الحديث الصحيح عند جمهور المحدثين، وحکمه: أنه من الضعيف الذي ينجبر، بخالف المعلقات عند البخاري في صحيحه، فتنقسم إلى قسمين: القسم األول: المعلق المرفوع، وهو على أنواع، فمنه ما وصله في موضع آخر من صحيحه، وهذا النوع صحيح على شرطه، سواء وصله بصيغة الجزم، أم بصيغة التمريض، والسبب في ذکره له بالتمريض أنه ذکره بالمعنى، أو اختصره، فيشير بذلک إلى خالف العلماء فيهما. ومن المرفوع ماال يوجد إال معلقاً في صحيحه، فإذا أورده بصيغة الجزم، فمنه الصحيح الذي يلتحق بشرطه، والصحيح عند غيره، والحسن، والضعيف الذي ينجبر. وأما إذا رواه بصيغة التعليق عن شيوخه الذين سمع منهم، فهو صحيح عنده محمول على االتصال والسماع. وأما ما ذکره بصيغة التمريض، فمتى أورده في معرض االحتجاج واالستشهاد، فهو صحيح، أو حسن، أو ضعيف ينجبر، و متى أورده في معرض الرد فهو ضعيف ال ينجبر، ونبه عليه بقوله: "لم يصح". القسم الثاني: المعلق الموقوف، فمتى أورده بصيغة الجزم فصحيح عنده، وأما إذا أورده بصيغة التمريض، فقد يکون ضعيفاً وقد يکون صحيحاً، نما أورده هکذا لکونه ذکره بالمعنى، أو لمجيئه من طريق ضعيف وا ، وآخر صحيح، وقد ذکرت لکل نوٍع ما يوضحه بالمثال، وبينت محل الشاهد منه، هذا وأسأل اهلل صالح النية، وحسن القبول، فهو وليي ونعم النصير. الکلمات المفتاحية: المعلق، البخاري، الصحيح، الجزم، التمريض. 263 جملة کلية الدراسات اإلسالمية والعربية بنات –دمنهور – 3102م Arabic Abstract In this study, I dealt with the Imam al-Bukhari's Mu'allaqat (Pendants) in his correct "analytical study". In this context, I was exposed to the definition of the pending hadeeth of the Hadith Men and its ruling that it is weak which may be accepted, that divided into two parts: Section I: Suspended commentator, which is on the types, it is what arrived in another place of his right ,and this type is true to his condition, whether in the form of jasmine, or in the form of weakness, and the reason for mentioning him weakness, that he mentioned in the sense, a, and shortened, so refers to the disagreement scientists in them. And from it there is no one who is raised except in its correct comment. If it is stated in the form of the determination (Jazm), it is the correct one who joins the condition, and the one who is right, and the good, and the weak who is forced. But if he narrated it in the form of the commentary on the sheikhs that he heard from them, he is correct when he is able to communicate and listen. As for what he said in the form of weakness, when it is mentioned in the exhibition of protest and martyrdom, it is true, or good, weak or arrogant, and when it is mentioned in the response, it is weak does not succeed, and warned him by saying " The second section is the suspended commentator. When it is mentioned in the form of al- determination (Jazm), it is correct, and if it is mentioned in the form of weakness, it may be weak, and it may be true, but it is so mentioned because it is mentioned in the sense or because it comes in a weak way. A type that illustrates the example, and showed the place of witness from it, And I ask God the true intention, and good acceptance, he is the guardian and yes the Prophet key words: Commentary - Bukhari - correct - determination (Jazm) - weakness

الموضوعات الرئيسية