استطاعة الحج بين الماضي والحاضر " دراسة فقهية مقارنة" The Ability to Perform Hajj: Past and Present "A Comparative Jurisprudential Study"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بكلية الشريعة والقانون بدمنهور _جامعة الأزهر _جمهورية مصر العربية

10.21608/jcia.2025.464876

المستخلص

هذا بحث بعنوان: " استطاعة الحج بين الماضي والحاضر دراسة فقهية مقارنة"، وقد تضمن ما يلي: فقد تكلمت أولاً عن مفهوم الاستطاعة في اللغة وفي الشرع، ثم تناولت أنواع الاستطاعة، المالية، والبدنية، والأمنية، ثم تطرقت إلى الكلام عن القيود الطارئة على الاستطاعة في الحج، ومنها: أمن الطريق وعلاقته بإذن ولي الأمر، والأمن الصحي، وضرورة الخضوع للإجراءات الصحية والتطعيمات واللقاحات اللازمة، وحكم استخدام الحاج للمنظفات والمعقمات بكافة أنواعها، وحكم لبس الكمامات والأقنعة الطبية، وغيرها، ثم تناولت أيضاً الحكم الفقهي لما تقوم به بلاد الحرمين من تحديد نسب الحجاج، وهل يجب الحج على الفور
أم على التراخي، وترجح لدي أنه يجب على التراخي؛ لفعل النبي صلى الله عليه وسلم ذلك؛ ولوجود كثير من القواعد الفقهية التي تنظم ذلك ومنها:" قاعدة تصرف الإمام على الرعية منوط بالمصلحة"، ثم تكلمت بعد ذلك عن الآثار المترتبة على مخالفة اللوائح والإجراءات المنظمة لأداء الفريضة كالتحايل على الجهات الأمنية، والتهرب من لجان التفتيش، وحكم لبس المخيط بعد الإحرام، وأيضاً حكم بيع التراخيص لغير من أُعطيت له، وحكم سفر المرأة بغير محرم، وكذلك إذن الكفيل وجهة العمل في الخروج للحج، ثم تحدثت عن ظاهرة افتراش الأرض والمخاطر الناتجة عنها، ثم الخاتمة وفيها أهم النتائج والتوصيات وقائمة بمراجع البحث.
This is a research entitled: “The Ability to Perform Hajj Between the Past and the Present: A Comparative Jurisprudential Study.” It included the following: I first spoke about the concept of ability in language and in Islamic law, then I discussed the types of ability: financial, physical, and security. Then I touched on the restrictions imposed on ability in Hajj, including: road safety and its relationship to the permission of the guardian, health safety, the necessity of submitting to the necessary health procedures, vaccinations, and inoculations, the ruling on the pilgrim’s use of all kinds of detergents and sterilizers, the ruling on wearing masks and medical masks, and others. Then I also discussed the jurisprudential ruling on what the countries of the Two Holy Mosques are doing in determining the percentages of pilgrims, and whether Hajj is obligatory immediately or with delay. I think it is more likely that it is obligatory with delay, because the Prophet, may God bless him and grant him peace, did that. There are many jurisprudential rules that regulate this, including: “The rule that the Imam’s conduct towards the people is subject to the public interest.” Then I talked about the consequences of violating the regulations and procedures governing the performance of the Hajj, such as deceiving security agencies, evading inspection committees, the ruling on wearing sewn clothing after entering ihram, the ruling on selling licenses to someone other than the person to whom they were granted, the ruling on a woman traveling without a mahram, and the permission of the sponsor and the employer to go out for Hajj. Then I talked about the phenomenon of sleeping on the ground and the risks resulting from it, then the conclusion, which includes the most important results and recommendations and a list of research references.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية