الأحاديث والآثار الواردة في الفتح على الإمام في الصلاة، جمعاً ودراسة Hadiths and Athars Regarding Correcting the Imam’s Recitation in Prayer: Collection and Study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الشريعة بجامعة القصيم

10.21608/jcia.2025.464786

المستخلص

يدرس البحث الأحاديث والآثار الواردة في الفتح على الإمام في قراءة الصلاة، بجمع الأحاديث النبوية والآثار الواردة عن الصحابة في مشروعية الفتح على الإمام، ثم الأحاديث والآثار الواردة في النهي عن الفتح على الإمام، وتخريجها من جميع المصادر الحديثية، ودراستها دراسة حديثية نقدية، وبيان الصحيح منها والضعيف المنجبر وشديد الضعف، والترجيح بين ما تعارض منها بأدوات أئمة المحدثين النقاد، ورد في مشروعية الفتح على الإمام إذا تردَّد أو أُغْلِق عليه
أو نسي آية عشرة أحاديث، أشهرها ما ورد في قصة سهو النبي r في القراءة لـمَّا ترك آية فلمَّا سلَّم سأل عن أبي وقال: "هلَّا ذكرتنيها؟"، جاءت قصة سهو
النبي r عن ستة من الصحابة y وهم:  أُبَيّ بن كعب، والمسوَّر بن يزيد، وعبدالله بن عمر، وعبدالله بن عباس، وعبدالرحمن بن أبزى، وبريدة بن الحصيب y، ومن مراسيل حميد بن عبدالرحمن بن عوف وعثمان بن أبي دهرش.
ومن التوصيات:  إعادة دراسة هذه المسألة من الناحية الفقهية، حيث يستدل بعض الفقهاء بأحاديث الباب على مشروعية تصحيح تلاوة الإمام إذا أخطأ _
ولو في غير الفاتحة_، مع أن الأحاديث لا تدل على ذلك، عناية الباحثين في الحديث وعلومه بتحرير اللفظ النبوي في الأحاديث التي وردت في قصة لا يمكن تعددها، لأن الاستدلال بها يستلزم تحرير الرواية الأصح، وتفسير الروايات بعضها ببعض.
The research studies the hadiths and reports that were mentioned in correcting the imam’s recitation in prayer, by collecting the prophetic hadiths and reports that were mentioned from the companions regarding the legitimacy of correcting the imam’s recitation, then the hadiths and reports that were mentioned in the prohibition of correcting the imam’s recitation, and extracting them from all hadith sources, and studying them with a critical hadith study, and clarifying the authentic ones among them, the weak ones that have been corrected, and the extremely weak ones, and weighing between the conflicting ones with the tools of the critical imams of hadith scholars.
Recommendations include: re،examining this issue from a jurisprudential perspective, as some jurists cite the hadiths in this chapter as evidence for the permissibility of correcting the imam’s recitation if he makes a mistake—even in something other than Al،Fatihah—even though the hadiths do not indicate this. Researchers of hadith and its sciences should pay attention to clarifying the prophetic wording in the hadiths that were mentioned in a story that cannot be repeated, because deducing evidence from them requires clarifying the most correct narration and interpreting the narrations with each other.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية