الحماية الجنائية لذوي الهمم في القانون الوضعي والفقه الإسلامي Criminal Protection for People with Disabilities in Positive Law and Islamic Jurisprudence

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بكلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور

المستخلص

يُعَدُّ مبدأ المساواة بين الأفراد من المبادئ الأساسية التي أرساها الفقه الإسلامي وأكدَّها القانون الوضعي حيث تستند هذه المساواة إلى فكرة العدل والعدالة. فالمخاطبون بأحكام القانون سواء مهما كان الاختلاف بينهم بسبب حالتهم الصحية، وحمايةً لمن لديهم نقص أو قصور من الناحية الصحية مقارنة بغيرهم من الأصحاء وباختلاف صفاتهم القانونية في الدعوى الجنائية (جناة أو مجني عليهم) فقد نص القانون على حمايتهم جنائياً من الاعتداء عليهم من خلال تجريم بعض الأفعال التي توجه إليهم، ومكَّن القاضي من استخدام سلطته التقديرية عند الحكم عليهم من خلال تفريد العقوبة بما يتناسب مع خطورتهم الإجرامية وجسامة الجريمة، فضلاً عن تمكين الشاهد منهم من الإدلاء بشهادته تحت ستار من الأمن بالوسائل والأساليب التي تتناسب مع حالته الصحية؛ ولقد كان للفقه الإسلامي قصب السبق في حماية ذوي الهمم فلم يقف عند حد حمايتهم الجنائية فحسب بل عالج نفسيتهم التي قد تشعر بالنقص حتى لا تميل نحو ارتكاب الجريمة، فوضع قواعد عامة حمت هؤلاء من الاعتداء عليهم بأي صورة أو وسيلة، ودون الوقوف على مصطلحات أو مسميات تطلق عليهم على مرّ العصور والأزمان فكان حقاً نموذجاً رائداً في الحماية الجنائية لذوي الهمم ينبغي أن يسير على نهجه القانون الوضعي.
One of the basic principles established by Islamic jurisprudence and affirmed by positive law is the principle of equality between individuals (that equality that is based on the idea of ​​fairness and justice). Those who are addressed by the provisions of the law are equal, regardless of the difference between them due to their health condition, and to protect these people, that is, those who have a deficiency or deficiency in terms of health compared to others. Of healthy people, regardless of their legal status (perpetrators, victims, witnesses), the law stipulates their criminal protection from assault by criminalizing some of the acts directed against them, and enables the judge to use his authority. Discretion when sentencing them by individualizing the punishment in proportion to their criminal seriousness and the gravity of the crime, in addition to enabling the witness among them to give his testimony under a veil of security using means and methods that are appropriate to his state of health; Islamic jurisprudence took the lead in protecting people of determination. It did not stop at the limit of their criminal protection only, but also treated their psyche, which may feel inferior, so as not to be inclined towards committing a crime. It established general rules that protected these people from being assaulted in any way or by any means, without stopping at the terminology or names given to them. This has been the case throughout the ages, and it was truly a model of criminal protection for people of determination, which positive law should follow.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية