يهدف بحث الفروق الأصولية بين العلة الشرعية والعقلية إلى تحرير الفروق بين العلتين وضبطها ، لبيان العلاقة بينهما تأثرا وتأثيرا ، وذلك من خلال ثلاثة مباحث ، خصصت الأول للفرق في الاصطلاح ، والثاني للفرق في التقسيمات ، و الثالث للفرق في الشروط ، وتتبعت في المبحث الأول معاني العلتين اصطلاحا مع المقارنة بينهما بتحديد نقاط الاتفاق والاختلاف ،وبيان علاقة الاصطلاح العقلي بالاصطلاح الشرعي، ومدى تأثر الأصوليين بالعلة العقلية ، من خلال المراجع المتنوعة في علمي أصول الفقه وعلم المنطق وبعض المراجع الفلسفية والكلامية . ثم تتبعت في المبحث الثاني الفروق بين العلتين والتي ظهر لي اندراجها تحت تقسيمات العلة ، مع بيان أهم التقسيمات الأصولية للعلة الشرعية، وأهم تقسيمات العلة العقلية ،والمقارنة بينهما ، ببيان أوجه الاتفاق والاختلاف . وخصصت المبحث الثالث للفروق في المسائل التي ترجح لدي تعلقها بشروط العلة ، فذكرت المسائل الأصولية التي ظهر فيها وجه الفرق بين العلتين ، دون التفصيل في عامة الشروط ، مع الإشارة إلى المواضع التي بحثت المسألة في غير باب الشروط ،ثم المقارنة بين العلتين ببيان أوجه الاتفاق والاختلاف ، وانتهت الدراسة بخاتمة ضمنتها أهم النتائج والتوصيات التي توصلت إليها
This research focuses on the doctrinal differences between legal (shari'ah) and rational (aql) causes. Its goal is to clarify and delineate these differences, showcasing their interrelatedness in terms of influence. The study is structured into three sections:
1-Terminological Differences: The first section defines the terms for both types of causes and compares their meanings, highlighting points of agreement and divergence. It also discusses the impact of rational terminology on legal terminology and explores how jurists have been influenced by rational causes, drawing from various sources in the fields of Usul al-Fiqh (principles of jurisprudence), logic, and some philosophical and theological texts.
2-Categorical Differences: The second section examines the distinctions between the two causes and categorizes them according to their classifications. It outlines the main categories of legal causes and rational causes, providing a comparative analysis of their similarities and differences.
3-Conditional Differences: The third section addresses the issues related to the conditions of causes. It highlights foundational issues indicating the differences, without delving deeply into general conditions. This section also references discussions that occur outside the framework of conditions, culminating in a comparative analysis of the two causes.
The study concludes with a summary of the key findings and recommendations that emerged from the research.
يونس محمد القديمات, حنان. (2024). الفروق الأصولية بين العلة الشرعية والعقلية The fundamental differences between the legal and rational cause. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 9(1), 833-908. doi: 10.21608/jcia.2024.399324
MLA
حنان يونس محمد القديمات. "الفروق الأصولية بين العلة الشرعية والعقلية The fundamental differences between the legal and rational cause", مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 9, 1, 2024, 833-908. doi: 10.21608/jcia.2024.399324
HARVARD
يونس محمد القديمات, حنان. (2024). 'الفروق الأصولية بين العلة الشرعية والعقلية The fundamental differences between the legal and rational cause', مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 9(1), pp. 833-908. doi: 10.21608/jcia.2024.399324
VANCOUVER
يونس محمد القديمات, حنان. الفروق الأصولية بين العلة الشرعية والعقلية The fundamental differences between the legal and rational cause. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 2024; 9(1): 833-908. doi: 10.21608/jcia.2024.399324