منهج الصفدي (ت696هـ) في توجيه القراءات) (في تفسيره كشف الأسرار وهتك الأستار)" Al-Safadi's (d. 696 AH) approach to guiding the readings (in his tafsir Kashf al-Asrar and Hittak al-Astar

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بكلية الآداب والعلوم الإنسانية بجامعة طيبة

10.21608/jcia.2024.394170

المستخلص

هدفَت الدِّراسة إلى بيان منهج جمال الدين يوسف بن هلال الصّفدي (ت696ه) في (توجيه القراءات في تفسيره كشف الأسرار وهتك الأستار)، فجاءت الدّراسة في مقدمة وأربعة مباحث، بيّنت المقدّمة أهمية الموضوع وأسباب اختياره، وأهدافه، وحدوده، والدراسات السابقة، ومنهج الدراسة، وخطتها. على النحو الآتي:
التمهيد وفيه: التعريف الموجز بالصفدي – وبيان المراد بتوجيه القراءات القرآنية.
المبحث الأول: منهج الصفدي في إيراد القراءات.
وأما المبحث الثاني: منهج الصفدي في توجيه القراءات. وفيه بيان منهجه المتمثل في إيراد القراءة مع توجيهها، وبعضها -وهو الأقل-يذكرها بدون توجيه. وأن منهجه في توجيه القراءات القرآنية لم يكن على طريقة واحدة، فتارة نجده يوجه القراءة مع الترجيح، وتارة بدون ترجيح، ومن منهجه كذلك ذكر القراءة مع النسبة، وبدون نسبة.
وأما المبحث الثالث: ففيه بيان أساليبه في توجيه القراءات، وقد تمثلت في توجيهه القراءات بالمأثور، وباللغة العربية، وبالسياق القرآني، وبالاجتهاد.
وجاء المبحث الرابع: لبيان أغراض توجيه القراءات عند الصفدي، وهي بيان حكم شرعي، أو بيان مسألة عقدية.
The study aims to clarify Jamal al-Din Yusuf bin Hilal al-Safadi's (d. 696 AH) approach to guiding the readings in his tafsir, so the study was organized in an introduction and four topics. The introduction explained the importance of the topic, the reasons for choosing it, its objectives, its limits, previous studies, the study approach, and the study plan. As follows: Preface: A brief introduction to al-Safadi - and what is meant by the guidance of the Qur'anic readings: Al-Safadi's approach to the Qur'anic readings. The second research paper: Al-Safadi's approach to guiding the readings: Al-Safadi's approach to guiding the readings. In this section, we will explain his methodology, which consists of mentioning the reading with guidance, and some of them - which is the least - mentioning it without guidance. His approach in guiding the Qur'anic readings was not in one way, as we sometimes find him guiding the reading with weighting, and sometimes without weighting, and his approach also includes mentioning the reading with attribution, and without attribution: His methods of guiding the readings, which consisted of guiding the readings by the tradition, the Arabic language, the Qur'anic context, and ijtihad: The purposes of the Qur'anic guidance by al-Safadi are to explain a Shari'ah ruling or a doctrinal issue.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية