مصرف الغارمين دراسة تأصيلية تطبيقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بالمعهد العالي للقضاء

المستخلص

إن الفقه في الدين من أشرف العلوم لبيانه أحكام الشريعة لاسيما ما يتعلق منها بالأركان والفرائض، ومن ذلك الزكاة التي تمس الحاجة لها، ومن أهم مسائلها ما يتصل بمصارفها، لاسيما مصرف الغارمين كونه بحاجة للبحث والتأصيل، وقد اجتهدت في جمع ما أمكن فيه من تأصيل وألحقت فيه بعض التطبيقات المعاصرة باختصار يناسب المقام، والله الموفق وهو المعين.
 أهمية الموضوع:
وتتجلى أهمية الموضوع فيما يلي:
أولا: تعلق البحث بركن من أركان الإسلام وهي الزكاة.
ثانيا: حاجة الناس الكبيرة لبيان مصرف الغارمين لتعلقه بالديون.
ثالثا: لحاجة لاستيعاب كثير من مسائله، مع كثرة مسائله وتجددها.
تتلخص أهم نتائج البحث فيما يلي:
الغارم لنفسه هو المدين العاجز عن وفاء دينه، والغارم لغيره: من تحمل غرامة في إصلاح ذات البين أو تسكين فتنة ثائرة ولو كان غنيا. لا خلاف في استحقاق الغارمين للزكاة إذا تحققت فيهم الشروط. يشترط في الغارم لنفسه: الإسلام والحرية وألا يكون من أهل البيت وكون الدين في غير معصية مالم يتب منها، وكونه عاجزا عن السداد. يشترط في الغارم لإصلاح ذات البين: كونه مسلما، وأن يكون دينه من أجل إصلاح ذات البين. الغارم بسبب دين ضمان يلحق بالغارم لنفسه.
يدفع للغارم قدر ما يندفع به دينه. الواجب على الغارم صرف الزكاة فيما أخذه فيه من غرم فإذا ارتفع سبب الأخذ وجب الرد. يجوز دفع الزكاة لسداد ديون الغارمين الذين تلزمهم نفقته لأنه ليس ملزما بسداد ديونهم. لا يشترط تمليك المدين الغارم للزكاة وإنما الواجب سداد الغرم ولو كان بتمليكها للدائن. لا يجزئ إبراء الدائن للغارم من دينه بنية الزكاة عند جماهير أهل العلم. يجوز دفع الزكاة لسداد دين الميت ويجزئ عنه. لا يجوز إنشاء صناديق لإقراض الفقراء من مال الزكاة، ويجوز ذلك إذا كانت ممولة من أموال الأوقاف والصدقات. يجوز إنشاء صناديق لإقراض الغارمين وفقا لضوابط محددة.
Jurisprudence in religion is one of the most honorable sciences because it explains the rulings of the Sharia, especially those related to the pillars and obligations, including zakat, which is in dire need of it. One of its most important issues is related to its disbursements, especially the disbursement of debtors, as it needs research and rooting. I have endeavored to collect as much rooting as possible in it and appended it. It contains some contemporary applications in a nutshell that suits the situation, and God is the Grantor of Success and He is the Helper.
Importance of the topic:
The importance of the topic is evident as follows:
First: The research relates to one of the pillars of Islam, which is zakat.
Second: People’s great need for a statement from the debtors’ bank due to its attachment to debts.
Third: Due to the need to comprehend many of its issues, despite the large number and renewal of its issues.
The most important results of the research are summarized as follows:
The one who is in debt to himself is the debtor who is unable to repay his debt, and the one who is in debt to someone else is the one who bears a fine in order to reconcile disputes or allay a raging strife, even if he is rich. There is no dispute regarding the entitlement of the debtors to zakat if the conditions are met. The conditions for the debtor to himself are: Islam, freedom, not being a member of the household, the debt not being a sin unless he repents of it, and the fact that he is unable to repay. It is required for the debtor to reconcile the dispute: that he be a Muslim, and that his religion be for the sake of reconciliation of the dispute. The person in debt due to a security debt attaches to the debtor himself. He pays the debtor the amount that his debt is paid. It is the duty of the debtor to spend zakat on the amount he took from it. If the reason for taking is removed, it must be returned. It is permissible to pay zakat to pay off the debts of debtors who are obligated to support him, because he is not obligated to pay their debts. It is not required that the debtor in debt owns the zakat, but rather the fine must be paid, even if it is owned by the creditor. It is not sufficient for the creditor to release the debtor from his debt with the intention of zakat, according to the majority of scholars. It is permissible to pay zakat to pay off the debt of the dead person, and it will be sufficient for him. It is not permissible to establish funds to lend to the poor from zakat money. This is permissible if they are financed from endowment and charity funds.-It is permissible to establish funds to lend to debtors in accordance with specific controls.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية