كتاب الهادي لابن سفيان والتبصرة لمكي دراسة وصفية مقارنة Al-Hadi Book by Ibn Sufyan and Al-Tabsirah by Makki A descriptive comparative study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بكلية القرآن الكريم والدراسات الإسلامية بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة

المستخلص

تناولت هذه الدراسة كتابي الهادي لابن سفيان، والتبصرة لمكي بن أبي طالب، دراسة موازنة مقارنة في المنهج والمصطلحات المستخدمة، وطريقة التناول والمعالجة، ويهدف البحث إلى إظهار القيمة العلمية للكتابين، وإبراز أوجه الاتفاق والاختلاف بينهما، من حيث الهدف من تأليف الكتاب، والمنهج.
هذا وقد اتبعتُ في بحثي المنهج المقارن القائم على الوصف والتحليل، بالوقوف على أوجه الشبه والاختلاف بين الشيخين، عارضا نص العالِمّيْن موضحا رأيهما.
وجاءت الدراسة في مقدمة، وتمهيد، ومبحثين، وخاتمة، وفهارس.
وكان من أهم النتائج التي توصلت إليها ما يلي:

أغلب ما ذكره الشيخان ابن سفيان ومكي في كتابيهما كان مما روياه على الشيخ
أبي الطيب عبد المنعم بن غلبون.
اتفق الشيخان في أخذ الفقه عن شيخ واحد، وهو: أبو الحسن القابسي.
الباعث لتصنيف كتابيهما واحد، وهو استجابة لرغبة طلابهما.
اتفق الشيخان على عدد القراء المذكورين في كتابيهما واختلفا ترتيبهم.
اختلف الشيخان في عدد الرواة، فقد ذكر ابن سفيان ثلاثة عشر راويا، بينما ذكر مكي أربعة عشر راويا، كذلك اختلفا في ترتيب الرواة.
تفاوت الشيخان في عدد الطرق الواردة في الكتابين، فقد أورد ابن سفيان واحدًا وعشرين طريقا، بينما أورد مكي تسعة عشر طريقا.
اتفق طرق تسعة من الرواة في الكتابين.

This study dealt with the books Al-Hadi by Ibn Sufyan and Al-Tabsira by Makki bin Abi Talib, a comparative study in the methodology and terminology used, and the method of approach and treatment. The research aims to show the scientific value of the two books, and highlight the points of agreement and difference between them, in terms of the purpose of writing the book, and the methodology.
In my research, I followed the comparative method based on description and analysis, by standing on the points of similarity and difference between the two sheikhs, presenting the text of the two scholars and explaining their opinions.
The study came in an introduction, a preface, two chapters, a conclusion, and indexes.
The most important results I reached were the following:
1- Most of what the two sheikhs Ibn Sufyan and Makki mentioned in their books were from what they narrated on the authority of Sheikh Abu al-Tayyib Abdul-Munem bin Ghalbun.
2- The two sheikhs agreed on taking jurisprudence from one sheikh, namely: Abu al-Hasan al-Qabisi.
3- The motive for classifying their books is one, and it is in response to the desire of their students.
4- The two sheikhs agreed on the number of readers mentioned in their books, but differed in their order.
5- The two sheikhs differed in the number of narrators, as Ibn Sufyan mentioned thirteen narrators, while Makki mentioned fourteen narrators, and they also differed in the order of the narrators.
6- The two sheikhs differed in the number of paths mentioned in the two books, as Ibn Sufyan mentioned twenty-one paths, while Makki mentioned nineteen paths.
7- The paths of nine of the narrators in the two books agreed

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية