تعقبات ابن المظفر الرازي في كتابه "مباحث التفسير" للإمام الثعلبي في تفسيره في "أسباب النزول" دراسة تحليلية نقدية Ibn al-Muzaffar al-Razi’s comments on Imam al-Tha’labi in his interpretation of the reasons for the revelation. Presentation and criticism

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية القرآن الكريم للقراءات وعلومها بطنطا

المستخلص

فإن القرآن الكريم هو أعظم معجزات سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم الباهرة، وهو المعجزة الوحيدة الباقية إلى يوم القيامة، وهو النور المبين، والهادي إلى الصراط المستقيم.
وقد تسارع العلماء على مر العصور إلى العناية به من جميع الوجوه، تفسيرا، واستخراجا لعلومه، واستنباطا لوجوه إعجازه، وكشفا لأساليبه، ... وغير ذلك.
وكان تفسيره من أبرز وجوه العناية به، وقد حظي بما لم يحظ به غيره من العلوم الأخرى المتعلقة بالقرآن الكريم، وقد تعددت أنواعه ما بين التفسير بالمأثور والتفسير بالرأي، والتفسير التحليلي والتفسير الإجمالي، والتفسير العام والتفسير الموضوعي... وغيرها. وكان من لوازم ذلك تعدد كتب التفسير على مر الزمان حتى يومنا هذا، وسيظل الأمر كذلك إلى يوم القيامة، وهذا من مظاهر حفظ الله تعالى للقرآن الكريم،.
وكان من أشهر تلك التفاسير: تفسير الإمام الثعلبي المتوفى سنة (427ه) المسمى "الكشف والبيان عن تفسير القرآن" وهو تفسير جمع بين التفسير بالمأثور والتفسير بالرأي، وقد حظي هذا التفسير بعناية العلماء به من وقت تأليفه حتى الآن، وتعددت وجوه تلك العناية ما بين روايته عنه، كما فعل تلميذه الواحدي (ت 468ه) ، واختصاره، كما فعل البغوي (ت 516ه) في تفسيره "معالم التنزيل"، والجمع بينه وبين غيره من التفاسير، كما فعل أبو السعادات ابن الأثير الجزري (606ه) الذي جمع بينه وبين تفسير الكشاف للزمخشري في كتاب: "الإنصاف في الجمع بين الكشف والكشاف في تفسير القرآن الكريم"، ووضع الحواشي عليه، كما فعل عبد القادر بن أبي القاسم بن عبد الله الحسيني العراقي (ت 1288ه) في حاشية بعنوان: "حاشية على الكشف والبيان للثعلبي" ... وغير ذلك.
The Holy Qur’an is the greatest and most impressive miracle of our Master Muhammad, may God bless him and grant him peace, and it is the only miracle remaining until the Day of Resurrection. It is the clear light and the guide to the straight path.
Scientists throughout the ages have rushed to pay attention to it in all aspects, explaining, extracting its knowledge, deducing the aspects of its miracle, revealing its methods, and so on.
His interpretation was one of the most prominent aspects of attention to it, and he enjoyed what no other science related to the Holy Qur’an did, and its types were numerous, including interpretation by tradition, interpretation by opinion, analytical interpretation, general interpretation, general interpretation, objective interpretation... and others. One of the necessities of this was the multiplicity of books of interpretation throughout time until this day, and this will remain so until the Day of Resurrection, and this is one of the manifestations of God Almighty’s preservation of the Holy Qur’an.
One of the most famous of these interpretations was: the interpretation of Imam al-Thaalabi, who died in the year 427 AH, called “Revealing and Explaining the Interpretation of the Qur’an,” which is an interpretation that combined interpretation by tradition and interpretation by opinion. This interpretation has received the attention of scholars from the time of its composition until now, and the aspects of that care were numerous, including: Narrating it from him, as his student Al-Wahidi (d. 468 AH) did, and shortening it, as Al-Baghawi (d. 516 AH) did in his interpretation of “The Signs of Revelation,” and combining it with other interpretations, as Abu Al-Saadat Ibn Al-Atheer Al-Jazari (606 AH) did, who combined it with an interpretation of Al-Kashshaf by Al-Zamakhshari in the book: “Fairness in Combining Al-Kashf and Al-Kashshaf in the Interpretation of the Holy Qur’an,” and he put footnotes on it, as Abdul Qadir bin Abi Al-Qasim bin Abdullah Al-Husseini Al-Iraqi (d. 1288 AH) did in a footnote entitled: “Footnote on Al-Kashf and Al-Bayan by Al-Thaalabi.” ..and more.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية