تلقي الكناية لدى طالبات المستويين الأول والثاني في قسم اللغة العربية وآدابها بكلية اللغات والعلوم الإنسانية بجامعة القصيم Receiving metonymy among first and second level students In the Department of Arabic Language and Literature Faculty of Languages and Human Sciences Qassim University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الأدب والنقد المساعد كلية اللغات والعلوم الإنسانية جامعة القصيم

المستخلص

تسعى هذه الدراسة إلى الكشف عن أسباب تفاوت تأويلات  طالبات المستويين الأول والثاني في قسم اللغة العربية وآدابها بكلية اللغات والعلوم الإنسانية بجامعة القصيم
لصيغ الكنايات المختلفة التي احتوى عليها الاستبيان المكون من أربعين كناية متفاوتة بين القرب والبعد في مستوى الفهم، وبين القدم والحداثة في مستوى الاستعمال. واضعة تحت كل كناية ثلاثة خيارات إضافة إلى ترك فراغ رابع يفسح المجال أمام المتلقي لتأويل معنى جديد يرى أن الكناية ترمز إليه، مبتعدا بهذا عن درجة الصفر في اختيار أحد المعاني الجاهزة أمامه. وبهذا تكون الاستبانة من النوع المتنوع الذي يجمع بين الاستبيان المفتوح والاستبيان المغلق في الآن نفسه، وهي أفضل أنواع الاستبانات؛ لكونها تجمع بين مزايا هذين النوعين.
وبناء على هذه التأويلات ستقسم الدراسة المتلقي (الطالبات عينة الدراسة) من ناحية إبداعه في إنتاج المعنى الكنائي إلى متلقٍ إيجابي يسهم في الكشف عن المعنى اعتماداً على تكوينه الثقافي أو المجتمعي أو النفسي
أو المعرفي الأكاديمي، أو متلقٍ لا تشغل الكناية حيزا من تفكيره فتأتي تأويلاته مبتذلة بعيدة لا تكشف عن شيء سوى سلبيه.
This study seeks to reveal the reason for the differences in the interpretations of first- and second-level female students in the Department of Arabic Language and Literature at the College of Languages ​​and Human Sciences at Qassim University.
Under each metaphor, there are three options, in addition to leaving a fourth space that opens the way for the recipient to interpret a new meaning that he believes the metaphor symbolizes, thus moving away from the zero degree of choosing one of the ready-made meanings in front of him. Thus, the questionnaire is of a diverse type that combines an open questionnaire and a closed questionnaire at the same time, and it is the best type of questionnaire. Because it combines the advantages of these two types.
For the different forms of metonymy that the questionnaire contained.
Based on these interpretations, the study will divide the recipient (the female students, sample of the study) in terms of his creativity in producing the metonymic meaning into a positive recipient who contributes to revealing the meaning based on his cultural, societal, psychological, or academic cognitive composition, or a recipient whose thinking does not occupy a place in the metonymy, so his interpretations are trite. Far away, it reveals nothing but negativity.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية