من العتبة إلى مضمرات النص ( مقاربة سيميائية لمسرحية "مجرد نفايات"* للكاتب العراقي:قاسم مطرود) From the threshold to the contents of the text (A semiotic approach to the play “Mere Trash”* by the Iraqi writer: Qasim Matrud)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم البلاغة والنقد - كلية الآداب- جامعة العريش – جمهورية مصر العربية

المستخلص

يحاول هذا  البحث إبراز المعالم الفنية والجمالية والإبداعية في النص المسرحي" مجرد نفايات" للكاتب العراقي والمخرج المسرحي قاسم مطرود؛ مستخدماً العتبات والمتعاليات النصية ومضمرات النص في مقاربة سيميائية تهدف إلي إبراز تلك المظاهر بغية إعادة انتاج النص المسرحي , الذي يمثل كنزاً من الإبداع الفني لا يبخل علي من يمتطيه , وهو كغيره من النصوص الإبداعية المتميزة يجب الا يقف عند قراءة واحدة , فالكثير من النصوص الإبداعية تحتاج إلي قراءات تتناول زوايا مختلفة منها؛ لإبراز جمالياتها ومعالمها الفنية الخفية, ولا يقتصر الأمر علي الشعر فقط, بل يجب أن يزداد تكثيف هذه القراءات نحو النصوص النثرية الإبداعية المختلفة.  ونص الكاتب المسرحي قاسم مطرود يناقش الواقع مناقشة عقلية تنويرية, مستخدماً من المسرح بجانب المتعة الرسالة الاجتماعية, التي تهدف لتنوير الجماهير وتوعيتهم بقضايا يصعب طرحها في المجتمعات الدكتاتورية.  والمبدع في هذا النص المسرحي يحاول أن يجعل من القارء والمتلقي شخصاً ايجابي, علي وعي ورؤية, لا يكتفي بمتعة القراءة أو المشاهدة فقط؛ بل يتعدى ذلك إلي التماهي في الفكرة. لذا فان الكاتب جعل من نصه الابداعي دائرة من شأنها تصل  نهاية المسرحية ببدايتها؛ ليظل المتلقي مشاركاً في الأحداث, متفاعلاً معها. نحن إذن أمام عتبات لمسرحية تتناول معاناة الذات الحاملة لهموم الآخر في صراعها مع ذوي البطش من الأنظمة القمعية والدكتاتورية, التي تمقت العلم والثقافة , ولا تصغي للصوت الآخر.  كما أننا أمام نص مسرحي يتمتع بالرؤية الشاملة للقضية التي يتناولها علي المستوي الفني , حيث استخدم  الكاتب أدوات فنية نقلت النص المسرحي من الحس الخطابي الصرف, إلي نص مسرحي يتسم بالدرامية والتشويق والاثارة والمتعة الفنية بجانب الأهداف الأخرى. لقد أبدع قاسم مطرود في جعل النص المونودرامي ينتقل من الخطابية, ويبتعد عن البناء الدرامي التقليدي الذى يضع النص المسرحي في قالب موحد (بداية- وسط - نهاية) إلى بناء درامي تغريبي ذو رسالة, فالكاتب يؤمن بالكلمة الفعل, حين تمتزج الكلمات مع الفكر وتصاغ؛ لتصل إلي قلب القارئ والمتلقي والمشاهد معاً ؛ لتجعل منهما أداة من أدوات إنتاج النص المسرحي.
This research attempts to highlight the artistic, aesthetic and creative features in the theatrical text “Mere Trash” by the Iraqi writer and theater director Qasim Matrud. Using thresholds, textual transcendences, and text implications in a semiotic approach that aims to highlight these aspects in order to reproduce the theatrical text, which represents a treasure of artistic creativity that does not spare anyone who rides it. Like other distinguished creative texts, it should not stop at one reading, as many creative texts need To readings that address different angles, including: To highlight its aesthetics and hidden artistic features, the matter is not limited to poetry only, but these readings must be increasingly intensified towards various creative prose texts. The text of the playwright Qasim Matrud discusses reality in an enlightening mental discussion, using theater in addition to entertainment as a social message, which aims to enlighten the masses and make them aware of issues that are difficult to raise in dictatorial societies. The creator of this theatrical text is trying to make the reader and recipient a positive person, with awareness and vision, who is not satisfied with the pleasure of reading or watching only; Rather, it goes beyond identification with the idea. Therefore, the writer made his creative text a circle that would connect the end of the play with its beginning. So that the recipient remains involved in the events, interacting with them. We are then facing the thresholds of a play that deals with the suffering of the self that bears the concerns of the other in its struggle with the oppressive and dictatorial regimes that abhor science and culture and do not listen to the other voice. We are also faced with a theatrical text that has a comprehensive vision of the issue it addresses at the artistic level, as the writer used artistic tools that transferred the theatrical text from a purely rhetorical sense, to a theatrical text characterized by drama, suspense, excitement, and artistic pleasure, in addition to other goals. Qasim Matroud excelled in making the monodramatic text move from rhetorical, moving away from the traditional dramatic structure that places the theatrical text in a unified template (beginning - middle - end) to an exotic dramatic structure with a message. The writer believes in the word action, when words are mixed with thought and formulated; To reach the heart of the reader, recipient, and viewer together; To make them a tool for producing the theatrical text.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية