الأنساق الثقافية المضمرة في رواية "مليم الأكبر" لعادل كامل The cultural patterns implicit in the novel (Malim Al-Akbar) by Adel Kamel

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور جامعة الأزهر

المستخلص

عالجت هذه الدراسة بعض الأنساق الظاهرة والمضمرة في رواية (مليم الأكبر) لعادل كامل، وهو من جيل الرواد في هذا الفن الأدبي، ولولا توقفه المفاجئ لزامل نجيب محفوظ  ونافسه فنه كما جايله وزامله مرحلته.
وجاء هذا البحث  في مقدمة وخاتمة وبينهما تمهيد نظري تناول النقد الثقافي والأنساق الثقافية ونشأة الدراسة الثقافية الحديثة عند الغرب والعرب.
ثم أُتْبِعَ التمهيد بعدة مباحث: خصص أحدها للتعريف بالكاتب "عادل كامل" ونشأته وروافد ثقافته وموهبته الإبداعية وأسباب توقفه المفاجئ عن الكتابة الإبداعية. وخصص المبحث الثاني لدراسة النسق الاجتماعي في رواية (مليم الأكبر) والمبحث الثالث للنسق السياسي والرابع للنسق الديني. وما يندرج تحت كل نسق من هؤلاء من قضايا وأفكار عمد الكاتب الروائي إلى معالجتها وإبرازها بشكل فني في روايته.
وقد حاول الباحث جهده أن يكون موضوعيا، لا ينحاز للكاتب، أو ضده، وإنما ينبئ موقفه عن حيادية الباحث الأدبي وموضوعيته، وانحيازه الأخير للفن وقيم المجتمع وقبل ذلك كله ثوابت الدين التي لا تنفك عنها تلك القيم بحال.
This study dealt with some of the apparent and implicit patterns in the novel (Malim al-Akbar) by Adel Kamel, who is from the generation of pioneers in this literary art. Had it not been for his sudden cessation, Naguib Mahfouz would have succeeded and his art would have competed with him as he came and continued his stage.
This research included an introduction and a conclusion, and between them was a theoretical introduction that dealt with cultural criticism, cultural patterns, and the emergence of modern cultural study in the West and Arabs.
Then the introduction was followed by several sections: one of them was devoted to introducing the writer “Adel Kamel”, his upbringing, the tributaries of his culture and creative talent, and the reasons for his sudden cessation of creative writing. The second section was devoted to studying the social system in the novel (Malim Al-Akbar), the third section to the political system, and the fourth to the religious system. The issues and ideas that fall under each of these categories, the novelist intended to address and highlight artistically in his novel.
The researcher tried his best to be objective, not biased towards the writer or against him. Rather, his position indicates the neutrality and objectivity of the literary researcher, and his final bias towards art, the values ​​of society, and above all, the constants of religion, from which those values ​​are in no way separate.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية