أثر التصوف في ديوان القصائد الروحية في الأسرار الذاتية للشيخ محمد سعيد الكردي The impact of Sufism in Diwan Spiritual poems about divine secrets By Sheikh Muhammad Saeed Al-Kurdi

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العلوم الأساسية الإنسانية، كلية الحصن الجامعية، جامعة البلقاء التطبيقية

المستخلص

يقوم البحث على دراسة ديوان القصائد الروحية في الاسرار الذاتية حيث ركز البحث على  التعريف بالشاعر الشيخ محمد سعيد الكردي ولغتة وشاعريته وموضوعات ديوانه، وسلط الضوء على أثر التصوف على الشَّكل الفني للقصيدة، وعدم التزام الشاعر بعروض الخليل أحيانا، وربما يكتفي الشاعر بموسيقى الشعر والاعتماد على التنغيم ولذا لجأ الشاعر في كثير من قصائده الى استخدام الموشح لما فيه من التحرر من قيود العروض، والاعتماد على تدفق المشاعر وصبها بالقالب الذي ينسجم مع الموسيقى الداخلية للقصيدة، وهذا مما اعتبره الباحث ظاهرة أسلوبية تشيع في الديوان، كما ناقش البحث التَّناص مع التراث الاسلامي، ومخزونه الصوفي في تناول القضايا الصوفية الكبرى؛ القائمة على الإشارة والرمز، وانزياح المعنى عن اللفظ الذي وضع له، وتعارف عليه نقاد الأدب؛ فرضته عليه التجربة الصوفية، فهي أسرار ناتجه عن مواجيده وأذواقه، وتجلياته ومناجاته، ويبين البحث مدى شيوع المصطلح الصوفي في الديوان وناقش بعض المصطلحات الواردة فيه: كالسكر والحيرة والحقيقة المحمدية، كما أشار إلى الصورة الأدبية في ديوان القصائد الروحية، ليكشف عن الرحلة الروحيه التي خاضها الشاعر خلال تجربه الصوفية.
The research is based on a study of the collection of spiritual poems on personal secrets (Deewan Al-Gasaederruhyah fil Asrar Athatiah) by Sheikh Muhammad Saeed Al-Kurdi. The research focused on introducing the poet Sheikh Muhammad Saeed Al-Kurdi, his language, poetry, and the topics of his collection. It highlighted the impact of Sufism on the artistic form of the poem, and the lack of commitment to The poet sometimes performs Al-Khalil’s performances, and perhaps the poet is satisfied with the music of poetry and relying on intonation. Therefore, in many of his poems, the poet resorted to using the muwashah because of its freedom from the restrictions of prosody, and relying on the flow of feelings and pouring them into a template that is consistent with the internal music of the poem. This is what the researcher considered a stylistic phenomenon. It is widespread in the Diwan, and the research also discussed intertextuality with the Islamic heritage, and its Sufi repertoire in dealing with major Sufi issues. Based on the sign and symbol, and the shift of meaning from the word that was given to it, and literary critics recognized it; The Sufi experience imposed on him, as they are secrets resulting from his existences and tastes, his manifestations and his monologues. The research shows the extent of the prevalence of the Sufi term in the collection and discusses some of the terms contained in it: such as drunkenness, confusion, and the Muhammadan truth. He also referred to the literary image in the collection of spiritual poems, to reveal the spiritual journey that he went through. The poet during his Sufi experience.Keywords

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية