ورد في لسان العرب النهج بمعنى طريقٌ نَهْجٌ: بَيِّنٌ واضِحٌ، وَهُوَ النَّهْجُوطُرُقٌ نَهْجَةٌ، وسبيلٌ مَنْهَجٌ: كَنَهْجٍ. ومَنْهَجُ الطريقِ: وضَحُه. والمِنهاجُ: كالمَنْهَجِ. وَفِي التَّنْزِيلِ: لِكُلٍّ جَعَلْنا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهاجًا.
ورد في مقاييس اللغة: المنهج: النُّونُ وَالْهَاءُ وَالْجِيمُ أَصْلَانِ مُتَبَايِنَانِ: الْأَوَّلُ النَّهْجُ، الطَّرِيقُ.وَنَهَجَ لِي الْأَمْرَ:أَوْضَحَهُ. وَهُوَ مُسْتَقِيمُ الْمِنْهَاج. وَالْمَنْهَجُ:الطَّرِيقُ أَيْضًا، وَالْجَمْعُ المناهج.
انتهجَ ينتهج انتِهاجًا، فهو مُنتَهِج، والمفعول: مُنتهَج، ونقول: انتهج الطَّريقَ: أي نهجه، سلكه، وسار عليه.
ولقد اعتمد أصحاب الاتجاه الحضاري في الحديث عن قضايا المرأة على المنهج الديني الإسلامي، والأخذ بأدلته، ليس بمجرد دافع إيماني روحاني فقط؛ وإنما بغرض الدعوة إلى تفعيل الآيات والأحاديث وتحويلها تطبيقًا عمليًّا والعمل على التقريب بين الجانب الروحي والمعتقدات العلمية؛ فإنهم يأخذون النصوص المنزلة ويدعمونها بالنتائج الثابتة والمستخرجة من تجارب العلماء وأقوالهم، ويستنتجون من ذلك الدروس الحضارية.
وبذلك أقول: إن الأصول المنهجية عند المنشغلين بالحضارة الإسلامية في بحث قضايا المرأة تنقسم إلى قسمين: أصول دينية، وأخرى حضارية.
It is mentioned in Lisan al-Arab al-Nahj in the sense of a path of approach: clear and clear. And the method of the path: make it clear. The curriculum: like the curriculum. And in the revelation: For each of you We have made a law and a way of life.
It is mentioned in the standards of the language: The approach: the nun, the ha’, and the jiem. There are two different origins: the first is the approach, the path. And he approached the matter for me: he made it clear. He is upright in his path. The method is also the path, and the plural is the curriculum.
He pursued he pursued the path, so he is a follower, and the object is: he pursued, and we say: he followed the path: that is, his approach, he took it, and he walked on it.
The people of the civilizational trend, in talking about women’s issues, have relied on the Islamic religious approach and adopting its evidence, not just from a spiritual and religious motive alone; Rather, it is for the purpose of calling for the activation of verses and hadiths and transforming them into a practical application and working to bring the spiritual side closer to scientific beliefs. They take the revealed texts and support them with proven results extracted from the experiences and sayings of scholars, and they deduce civilizational lessons from that.
Thus, I say: The methodological principles of those concerned with Islamic civilization in examining women’s issues are divided into two parts: religious principles, and other civilizational principles.
مصلح حمدان اللهيبي, شروق. (2024). منهجية الاتجاه الحضاري الإسلامي في بحث قضايا المرأة Methodology of the Islamic civilizational trend in examining women’s issues. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 9(2), 717-754. doi: 10.21608/jcia.2024.355237
MLA
شروق مصلح حمدان اللهيبي. "منهجية الاتجاه الحضاري الإسلامي في بحث قضايا المرأة Methodology of the Islamic civilizational trend in examining women’s issues", مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 9, 2, 2024, 717-754. doi: 10.21608/jcia.2024.355237
HARVARD
مصلح حمدان اللهيبي, شروق. (2024). 'منهجية الاتجاه الحضاري الإسلامي في بحث قضايا المرأة Methodology of the Islamic civilizational trend in examining women’s issues', مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 9(2), pp. 717-754. doi: 10.21608/jcia.2024.355237
VANCOUVER
مصلح حمدان اللهيبي, شروق. منهجية الاتجاه الحضاري الإسلامي في بحث قضايا المرأة Methodology of the Islamic civilizational trend in examining women’s issues. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 2024; 9(2): 717-754. doi: 10.21608/jcia.2024.355237