"الأرائك في حديث خريم بن فاتك"، لشمس الدين ابن طولون “Sofas in the Hadith of Khurraym ibn Fatik،” by Shams al-Din Ibn Tulun

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بكلية العلوم والدراسات الإنسانية بالأفلاج جامعة الأمير سطام - المملكة العربية السعودية

المستخلص

موضوع البحث: تحقيق "الأرائك في حديث خريم بن فاتك"، لشمس الدين ابن طولون، وتخريج أحاديثه ودراسة أسانيده، والتعليق عليه، وخدمته بمايليق به.
أهداف البحث: تحقيق "الأرائك في حديث خريم بن فاتك"، لشمس الدين ابن طولون،، وتخريج أحاديثه ودراسة أسانيده، والحكم عليها، مع بيان منهج ابن طولون في كتابه، والتعليق عليه بما يليق به.
منهج البحث: المنهج الاستقرائي التحليلي.
أهم النتائج:  ابن طولون إمام حافظ متفق على إمامته وتوثيقه، وله مؤلفات عديدة بلغ مجموعها (753) كتابًا، وحوى جزئه تسعة أحاديث، ذكرها كلها بأسانيد لنفسه، بعضها مروية بأسانيد عالية مما يزيد في قيمة الكتاب. وأخرجها جميعها من طريق الطبراني في المعجم الكبير، وأحاديث هذا الجزء تسعة أحاديث منها: (4) أسانيدها ضعيفة، (1) صحيح، (1) حسن، و(2) ضعيفة ولها شواهد صحيحة في الصحيحين، (1) ضعيف له شاهد حسن، وخريم في الصحابة اثنان: خريم بن فاتك، وخريم بن أوس رضي الله عنهما، لا ثالث لهما. وأن القول الراجح في زمن إسلام خريم بن فاتك رضي الله عنه هو قبل بدر؛ حيث شهد بدرًا كما قاله ابنه أيمن بإسناد صحيح.
Research topic: Verifying “The Sofas in the Hadith of Khuraym Ibn Fatik،” by Shams al-Din Ibn Tulun، and compiling his hadiths، studying its chains of transmission، commenting on it، and serving him in a way that suits him.
Research objectives: Investigating “The Sofas in the Hadith of Khuraym Ibn Fatik،” by Shams al-Din Ibn Tulun، and grading his hadiths، studying its chains of transmission، and judging them، while explaining Ibn Tulun’s approach in his book، and commenting on it in a manner appropriate to it.
'ahamu alnatayija: aibn tulun 'iimam hafiz mutafiq ealaa 'iimamatih watawthiqihi، walah mualafat eadidat balagh majmueuha (753) ktaban، wahawaa juzyuh tiseat 'ahaditha، dhakruha kuluha bi'asanid linafsihi، baedaha marwiatan bi'asanid ealiat mimaa yazid fi qimat alkitabi.w'akhrajaha jamieuha min tariq altabaranii fi almuejam alkabiri، wa'ahadith hadha aljuz' tiseat 'ahadith minha: (4) 'asaniduha daeifatun، (1) sahihu، (1) hasan، wa(2) daeifat walaha shawahid sahihat fi alsahihayni، (1) daeif lah shahid hasan، wakhariym fi alsahabat aithnan: kharim bin fatika، wakharim bin aws radi allah eanhuma، la thalith lahma. wa'ana alqawl alraajih fi zaman 'iislam kharim bin fatak radi allah eanh hu qabl bidar; hayth shahid bdran kama qalah aibnuh 'ayman bi'iisnad sahihin.
alkalimat almiftahiatu: tahqiq - al'arayik - kharim bin fatik - abn tulun.
The most important results: Ibn Tulun is a Hafiz imam whose imamate is agreed upon and documented. He has many books، totaling (753) books، and his volume contains nine hadiths، all of which he mentioned with his own chains of transmission، some of which are narrated with high chains of transmission، which increases the value of the book. He narrated them all via the path of Al-Tabarani in Al-Mu’jam Al-Kabir. The hadiths of this part are nine hadiths، including: (4) whose chains of narration are weak، (1) authentic، (1) good، and (2) weak and have authentic evidence in the two Sahihs، (1) weak with a good witness، and two of the Companions: Khuraim bin Fatik and Khurraym bin Aws، may God be pleased with them، there is no third party between them. The most correct opinion at the time of Khurraym bin Fatik’s conversion to Islam، may God be pleased with him، is before Badr. He witnessed Badr، as his son Ayman said، with an authentic chain of transmission.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية