فوائد وهدايات ولطائف تفسيرية في سورة القارعة المكية Benefits, guidance, and explanatory notes in Surat Al-Qara’ah in Mecca

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بكلية أصول الدين والدعوة الإسلامية بطنطا

المستخلص

يهدف البحث إلى دراسة سورة القارعة دراسةً تفسيرية سياقية؛ بُغية الوقوف على بعض معانيها وهداياتها ولطائفها، ومعرفة العلائق بين بعض مفرداتها وتراكيبها، وإيضاح بعض الفروق بينها وبين نظائرها؛ وإظهار بعض الإشارات والفوائد التي تُيسر على العبد تدبر آيات السورة ومقاصدها. وقد اتبعت المنهج الاستقرائي والاستنباطي، فقمت باستقراء ألفاظ وآيات سورة القارعة في القرآن وكتب التفسير واللغة والبلاغة، وجمعت ما ورد فيها، ثم قمت بتقسيمها، واستنباط بعض أسرارها. وقد انتهت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، منها: الكشف عما تميزت به بعض مفردات السورة كـ (القارعة، الفراش، العهن المنفوش، ما هيه...) بخصائص عدة على المستوى الصوتي، والصرفي، والدلالي، والاستعمالي، والسياقي. ومن أهم خصائص السورة: أنه لا ناسخ ولا منسوخ فيها، ولم يذكر فيها لفظ الجلالة، أو أي اسم من أسماء الله وصفاته، وقد اتفق على تسميتها بـ (سورة القارعة)، ولم يرو شيء في تسميتها من كلام الصحابة والتابعين،
ولم يرد في بيان فضلها أحاديث صحيحة صريحة. وقد تحدثت بصيغتي الوعد والوعيد عن القيامة وحقيقتها، ومقدماتها، وما يقع فيها، وما تنتهي إليه؛ لعل العباد يعقلون، فيستعدوا للحياة الحقيقية. كما تضمنت مجموعة من الموضوعات البلاغية، والحديث عن الميزان وحكمته وحال الناس معه، والترسيخ لفكرة العدل والاستحقاق في الجزاء، والدعوة لإبعاد الخلق عن طريق الغواية، وسلوك طريق الهداية. كما احتوت الدراسة على بيان العلاقات بين بعض ألفاظ ومعاني وآيات سورة القارعة وبين نظائرها، مع بقاء المعنى الخاص لكل موضع، ووجود معاني دقيقة تفصل بينها، وظهر هذا عند الحديث عن حال الناس عند البعث، ووصف الجبال، والميزان، والنار. وقد استعملت لفظة "قارعة" في القرآن في ثلاثة مواضع مختلفة، فوردت مرة في سورة الرعد، ومرة في سورة الحاقة، وثلاث مرات في صدر سورة القارعة. وقد دعا البحث إلى الاهتمام بكتاب الله U، ففيه منهج لا بد أن يُفهم ويُتبع، ومما يساعد على ذلك العناية بدراسة السور القرآنية، واستخراج الهدايات والفوائد واللطائف القرآنية والتفسيرية، ومن أهم السور التي يمكن دراستها: سور قصار المفصل.
The research aims to study Surat Al-Qara’ah in a contextual, interpretive study. In order to understand some of its meanings, guidance, and types, and to know the relationships between some of its vocabulary and structures, and to clarify some of the differences between it and its counterparts; And show some signs and benefits that make it easier for the servant to contemplate the verses of the Surah and its objectives. I followed the inductive and deductive approach, so I extrapolated the words and verses of Surat Al-Qara’ah in the Qur’an and books of interpretation, language and rhetoric, and collected what was mentioned in them, then divided them, and deduced some of their secrets. The study concluded with a set of results, including: revealing what distinguished some of the vocabulary of the surah, such as (Al-Qara’ah, Al-Barasha, Al-Ahn Al-Manfoush, what is it...) with several characteristics at the phonetic, morphological, semantic, usage, and contextual levels. One of the most important characteristics of the surah is that there is no abrogation or abrogation in it, and the word Majesty is not mentioned in it, or any of God’s names and attributes. It has been agreed upon to call it (Surat Al-Qara’ah), and nothing was narrated regarding its naming from the words of the Companions and Followers, and it was not mentioned in a statement. Its virtue is authentic and clear hadiths. I spoke in both the form of promise and threat about the Resurrection, its reality, its introduction, what will happen in it, and what it will lead to. Perhaps the servants will understand and prepare for real life. It also included a group of rhetorical topics, talking about the scale, its wisdom, and the condition of people with it, consolidating the idea of justice and deserving punishment, calling for people to be led away from the path of temptation, and following the path of guidance. The study also contained a statement of the relationships between some of the words, meanings and verses of Surat Al-Qara’ah and their counterparts, while the special meaning of each place remains, and the presence of precise meanings that separate them, and this appeared when talking about the condition of the people at the time of resurrection, and describing the mountains, the balance, and the fire. The word “Qari’ah” was used in the Qur’an in three different places: it appeared once in Surat Al-Ra’ad, once in Surat Al-Haqqa, and three times at the beginning of Surat Al-Qari’ah. The research called for attention to the Book of God, may God bless him and grant him peace, as it contains a method that must be understood and followed, and what helps in this is the attention to studying the Qur’anic surahs, and extracting the Qur’anic and exegetic guidance, benefits, and exegeses, and among the most important surahs that can be studied: Qasar al-Mufassal surahs.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية