المذهبية العقدية "دراسة تحليلية" Theological denominationalism “An Analytical Study”

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية أصول الدين بطنطا – جامعة الأزهر

المستخلص

تعددت المذهبية العقدية في الفكر الكلامي الإسلامي ووُجّه لها الاتهام بأنها دخيلة على الدين والدعوة إلى رفضها جملة، واعتبار أيضًا المذهبية العقدية لأهل السنة كغيرها من مذاهب المخالفين، فهل المذهبية العقدية مقبولة أم مرفوضة؟ وهل هناك ما يبرر وجودها أم أنها بدعة محدثة؟ وعلى فرض وجودها هل هناك معايير حاكمة لضبطها ومعرفة ما يمكن نسبته إلى المذهب؟ فإشكالية البحث تتلخص في معرفة ما إذا كانت هناك مبررات دافعة إلى وجود مذهبية عقدية في الفكر الإسلامي ردًا على تلك الأقوال التي تنادي برفضها وعدم وجودها، وعلى فرض صحة وجودها هل هناك حاجة إليها وما يبرر وجودها عند أهل السنة؟ وإذا كان هناك ما يبرر وجودها عند أهل السنة فهل هناك ضوابط للمذهبية العقدية في نسبة المعتقد إليهم؟ فهناك بعض المنتسبين للمذهب العقدي عند أهل السنة خالفوا قول جمهورهم مما ترتب عليه توجيه النقد للمذهب كله، ورُوجت أقوالهم على أنها ما يقرره المذهب، فهل كل من ينتسب إليهم يُحمل قوله على أنه قول المذهب أم أنه قول خاص به لا ينسحب على المذهب كله؟ وقد تكوّن البحث من مقدمة وأربعة مباحث وخاتمة، المبحث الأول: المذهبية العقدية "مفهومها ونشأتها". المبحث الثاني: المذهبية العقدية بين القبول والرفض. المبحث الثالث: إشكاليات حول المذهبية العقدية وتطبيقاتها عند الأشاعرة. المبحث الرابع: واقع المذهبية العقدية عند الأشاعرة ومدى الحاجة إليها. الخاتمة وفيها أهم نتائج البحث وتوصياته. المنهج: اتبعتُ في هذا البحث المنهج التحليلي النقدي. النتائج: أصالة المذهبية العقدية عند أهل السنة وأنها ليست بدعة وإنما تعود إلى ما كان عليه السلف الصالح، وأن الغاية من المذهبية العقدية عند أهل السنة تمييزهم عن المخالف، وإظهار معتقد أهل السنة والجماعة. معتمد مذهب أهل السنة ما ذهب إليه جمهورهم ووافق أصولهم، فأقوال المنتسبين إلى الأشاعرة والتي تخالف قول الجمهور أو أصول المذهب لا يمكن نسبتها إليهم على وجه العموم؛ بل يظل هذا الرأي خاص بقائله ولا ينسحب على المذهب كله. لم تقف المذهبية العقدية عند أهل السنة أمام الاجتهاد، ولم تكن مجرد ترديد لأقوال إمام المذهب وأئمته دون فحص ونظر وتدقيق. لم تعرف المذهبية العقدية عند أهل السنة التعصب أو التكفير، بل كانت مذهبية متسامحة تجمع ولا تفرق. يؤكد الأزهر الشريف على المذهبية العقدية المتمثلة في عقيدة أهل السنة والجماعة، والدفاع عنها، والحاجة إليها في واقعنا المعاصر، وتقديمها على أنها الحل لمشكلات الأمة من تكفير وقتل واستباحة للدماء.
Theological denominationalism has multiplied in Islamic theological thought, and it has been accused of being alien to the religion and a call to reject it altogether. The theological denominationalism of the Sunnis has also been considered, like other sects of the opponents. Is theological denominationalism acceptable or rejected? Is there justification for its existence, or is it an innovation? Assuming its existence, are there governing standards for controlling it and knowing what can be attributed to the doctrine? The problem of the research boils down to knowing whether there are justifications for the existence of the theological denominationalism sect in Islamic thought in response to those statements that call for its rejection and non-existence. Assuming the validity of its existence, is there a need for it, and what justifies its existence among the Sunnis? If there is justification for its existence among the Sunnis, are there controls for theological denominationalism in attributing belief to them? There are some who are affiliated with the doctrine of Sunnis who disagree with the words of their majority, which resulted in criticism of the entire doctrine, and their sayings were promoted as being what the doctrine decides. Does everyone who belongs to them consider his statement to be the statement of the denominational, or is it his special statement that does not apply to the entire denominational? The research consisted of an introduction, four sections, and a conclusion. The first section: Theological denominationalism “its concept and origins.” The second topic: theological denominationalism between acceptance and rejection. The third topic: Problems about theological denominationalism and its applications among the Ash’aris. The fourth topic: The reality of theological denominationalism among the Ash’aris and the extent of the need for it. The conclusion contains the most important results and recommendations of the research.
Method: In this research, I followed the critical analytical method.
Results: The authenticity of theological denominationalism among the Sunnis is that it is not a heresy but rather goes back to what the righteous predecessors were upon. The purpose of theological denominationalism among the Sunnis is to distinguish them from those who disagree with them and to demonstrate the beliefs of the Sunnis and the community. The approved Sunni denominational is based on what their majority held and agreed with their principles. The statements of those affiliated with the Ash’aris that contradict the opinion of the majority or the principles of the doctrine cannot be attributed to them in general. Rather, this opinion remains specific to the one who said it and does not apply to the entire denominational. The theological denominationalism of Sunnis did not stand in the way of ijtihad, and it was not merely a repetition of the sayings of the imam of denominational and its imams without examination, consideration, and scrutiny. Sunni denominational did not know fanaticism or extremism. Rather, it was a tolerant theological denominationalism that had been unified and did not invite conflict. Al-Azhar Al-Sharif emphasizes the necessity of the Sunnis and the community's theological denominationalism and presents it as the solution to the nation’s problems of infidelity, killing, and bloodshed.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية