أسباب الإلحاد الجديد في العالم العربي دراسة نظرية تطبيقية The causes of new atheism in the Arab world: an applied theoretical study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

عضو هيئة التدريس بقسم العقيدة والمذاهب المعاصرة. كلية الشريعة - جامعة الملك خالد المملكة العربية السعودية

المستخلص

لم تعدم الحالة الإلحادية في الغرب مناخاً مساعداً تمثل في سلسلة متعاقبة من العوامل التي أدت إلى ظهور النزعات التشكيكية في التاريخ الأوروبي، بدءاً من الثورة العلمية التي جعلت من القرن الثامن عشر العصر الذهبي للموجات التشكيكية ثم  الثورة الصناعية التي فتحت الباب على مصراعيه لأكبر موجة شكية في التاريخ الأوروبي والتي أعادت تشكيل مفهوم العلم الذي يخضع للمادة والتجربة وتقديس الطبيعة الصماء وتقدم العلم التجريبي بديلاً عن الإله .أما في العالم العربي والإسلامي فقد افتقرت الحالة الإلحادية إلى مناخ يبررها، واتسمت محاولات الملاحدة بالهشاشة والسطحية، حيث أنها لم تصدر من ضرورة ملحة أو أسباب موضوعية يفرضها واقع البيئة الإسلامية. والقدر المشترك بين هذه المحاولات اصطناع الصدام بين العلم والإيمان بالإله على غرار التجربة الغربية والترويج لكل تقدم علمي بأنه يسحب من رصيد الألوهية مع إغفال المفارقة الجذرية بين البيئتين الغربية والإسلامية في طبيعة العلاقة مع العلم الذي انحصر دوره في البيئة الإسلامية في الكشف  عن قوانين الكون وتفسيرها لا إيجادها .
هذه التبريرات المصطنعة كشفت وراءها منازع متعددة تارة نفسية وأخرى اجتماعية  إضافة إلى مفاهيم مغلوطة  قاصرة عن الحقيقية. وقد اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي في بيان الأسباب والعوامل المغذية للإلحاد ،  وكذلك الاستقراء في رصد وتتبع بعض مواقع وسائل التواصل الاجتماعي التي تروج للفكر الإلحادي  ، والمنهج التحليلي في تحليل بعض المواقع الإلكترونية المروجة للإلحاد ،  وكذلك المنهج المسحي من خلال استبانة .وكان من أهم النتائج التي توصلت إليها :  أن الإلحاد الجديد لا يحمل أي مواقف علمية أو فلسفية وإنما هو موقف أيدلوجي بحت أبرز سماته العنف المعنوي وإقصاء الآخر ، وأنه  يتترس بالعلم الطبيعي لإخفاء الأسباب الحقيقية وهي أسباب مرتبطة بالنشأة ودوافع نفسية  ورغبات شخصية ، وأيضا أن الانفتاح الفضائي وقنوات التواصل المجتمعية و المشكلات النفسية والرغبة في التحلل من القيود الشرعية تتصدر الأسباب والدوافع للإلحاد  ، وأن المناعة المجتمعية ضد الإلحاد ضعفت كثيراً بفعل عوامل الاختراق الثقافي و التحولات المتسارعة  ، كما إن مواقع التواصل الاجتماعي تعمل على تطبيع الإلحاد مجتمعياً ، ويقابلها مقاومة ضعيفة تنضح بالهشاشة المعرفية والسطحية الفكرية من قبل الشباب ، كما إن الإلحاد الجديد في عالمنا العربي ظاهرة لكنها صوتية وليست مجتمعية ولله الحمد  .
The atheistic environment in the West is no longer a favourable one, as evidenced by a series of events in European history that sparked the formation of scepticism starting with the scientific revolution, which made the eighteenth century the golden age of sceptical waves. Such being the case, the industrial revolution opened the door wide for the biggest wave of scepticism in European history, which reshaped the idea of science as subject to matter and experience, sanctifying deaf nature, and advancing experimental science as a replacement for God.
Regarding the Arab and Islamic worlds, there was no context that supported atheism, and attempts to practise it were weak and superficial since they did not arise from a pressing need or from legitimate grounds imposed by the Islamic environment.
The common denominator of these endeavours is the creation of a conflict between science and religious belief, akin to what Westerners have experienced, and the promotion of every scientific advancement that detaches itself from the balance of divinity, all the while ignoring the stark contrast between the Islamic and Western environments in their attitudes towards science, which in the Islamic environment was restricted to disclosing and interpreting the laws of the universe.
These fabricated justifications had numerous conflicts, some of which were psychological and others social, as well as untrue assumptions, hidden behind them.
In addition to extrapolation in monitoring and tracking some social media sites that encourage atheistic thought and the analytical technique in analysing some websites that promote atheism , the researcher relied on the descriptive approach to describe the causes and factors feeding atheism as well as the survey method through a questionnaire.
Among the most important results I reached were:
The new atheism is a purely ideological position with the moral violence and exclusion of the other as its most salient characteristics. It hides behind natural science to conceal its true motivations, which are connected to upbringing, psychological motives, and personal desires.
Also, the openness of space, social channels of communication, psychological problems, and the desire to break free from legal restrictions top the reasons and motives for atheism, and that the societal immunity against atheism has been greatly weakened by the factors of cultural penetration and rapid transformations, and that social networking sites try to make atheism more accepted in society, but they encounter opposition. Young people are weak, oozing cognitive frailty and intellectual shallowness, similar to the new atheism in our Arab country, which is a phenomenon but is vocal rather than societal, thanks be to God.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية