مشروعية الممارسة الصحية legitimacy of healthcare practice

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفقه، كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، جامعة القصيم، بريدة، المملكة العربية السعودية

المستخلص

جاءت هذه الدراسة في بيان مشروعية الممارسة الصحية في حق الممارس الصحي والتي تندرج تحت علم الطب الذي هو من العلوم الدنيوية المحمودة؛ لكونه يهدف إلى  الحفاظ على حياة الإنسان وصحته، وقد توصلت الباحثة في هذه الدراسة إلى تعريف للممارسة الصحية في الفقه، وذكرت فيها حكم تعلم الطب، وتناولت فيها عدد من الأدلة من القرآن والسنة والأثر والقواعد الشرعية والتي استدلت بها على مشروعية الممارسة الصحية، وأنهت هذه الدراسة بعدد من الضوابط العامة التي يجب على الممارس الصحي الالتزام بها عند قيامه بالممارسة الصحية، وقد أخذت في إعدادها بالمنهج المعتمد من قسم الفقه بكلية الشريعة والدراسات الإسلامية بجامعة القصيم وذلك من ناحية تخريج الأحاديث وبيان ما ذكره أهل الشأن في درجتها –إن لم تكن في الصحيحين أو أحدهما- فإذا كان كذلك فتكتفي حينئذ بتخريجها، وكذلك من ناحية الآثار وذلك بتخريجها من مصادرها الأصلية والحكم عليها، وكذلك من ناحية المصطلحات إذ تقوم بتعريفها وشرح الغريب الوارد في صلب الدراسة، وكذلك التراجم حيث تترجم للأعلام غير المشهورين عند أول ورود لها.
This study discusses the legitimacy of healthcare practice for the healthcare practitioners, which falls under the field of medicine, one of the laudable sciences. It aims at preserving human life and health. The researcher has reached a definition of healthcare practice in Islamic jurisprudence (fiqh). She mentioned the rule of learning medicine and presented several evidences from the Qur'an, Sunnah (teachings and practices of Prophet Muhammad), narrations, and Islamic legal principles that indicate the legitimacy of healthcare practice. The study concludes with a number of general guidelines that healthcare practitioners should adhere to when engaging in healthcare practice. The study used the approach adopted by the Department of Jurisprudence of the Faculty of Sharia and Islamic Studies, Qassim University. This method includes verifying the authenticity of hadiths (narrations) and clarifying the opinions of experts regarding their grades, whether they are found in the two authentic collections of hadith or in one of them. If a hadith is graded in this manner, it is considered sufficient. Similarly, in terms of narrations (athar), the study verifies their sources and assesses their authenticity. Additionally, the study defines and explains any unfamiliar terminology used, and it provides translations for lesser-known figures when they are first mentioned.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية