القبور وفقه الأولويات دراسة فقهية تطبيقية مقارنة Graves and the jurisprudence of priorities: an applied comparative jurisprudential study

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الشريعة والدراسات الإسلامية جامعة القصيم

المستخلص

إن المتأمل في كتاب الجنائز وما يتعلق به من أحكام شرعية ,فإنه في نظر الباحث يحكمه أصلان : الأول: أن كل ما أدى إلى تسلية أهل المصاب فإنه مطلوب شرعا ، وقد دل على ذلك عمومات الشرع ومقاصده ، ومنها ما جاء في بعض الأحاديث كحديث: "المؤمن للمؤمن كالبنيان "، وحديث: " اصنعوا لآل جعفر طعاما "، وحديث : "من عزى مصابا فله مثل أجره" على رسولنا أفضل الصلاة وأتم التسليم. الثاني: أن كل قول أو فعل قد يشعر بعدم الرضا، أو قد يؤدي إلى استدامة الحزن فإن مقاصد الشرع تمنعه وتسد كل ذريعة قد تؤدي إليه كما جاء في بعض الأحاديث، ومنها: " لا يحل لامرأة تؤمن بالله واليوم الآخر أن تحد على ميت أكثر من ثلاث ليال إلا على زوج أربعة أشهر وعشرا". فإذا استطعنا أن نحقق مصلحة الجميع فهو الأولى والأحسن والأطيب للنفوس. فكلما قدرنا أن نحقق الأنفع للميت والأطيب لأهله سويا فهذا هو الأولى ، وإلا فإن مصلحة الميت هي المقدمة عند تعارض المصالح. فمثلا : تعجيل وتأخير الجنازة ، كلما استطعنا أن نصنع ما تطيب به نفوس أهل الميت مما لا يتعارض مع الأنفع للميت فإنه ينبغي فعله . فمن هذا المنطلق حاول الباحث أن يقدم إسهاما علميا وأن يدلي بدلوه مع الدلاء وذلك بتقديم دراسة علمية معتمدا بها بعد الله على الواقع وما يحتاج إليه أصحاب الشأن مِن من لهم عناية خاصة بالمقابر وما تحتاج إليه, وكذلك عموم الناس وذلك ببيان وتقديم الرأي الشرعي وذلك –وفق الأولى- وبعبارة بعيدة عن الإسهاب المشتت الممل والإيجاز القصير المخل.
Whoever meditates on the Book of Funerals and the legal rulings related to it, in the researcher’s view, it is governed by two principles: The first: that everything that leads to entertaining the family of the afflicted person is required by Sharia law, and this is indicated by the generalities of Sharia law and its objectives, including what was mentioned in some hadiths such as the hadith: “ A believer for a believer is like a building.” And the hadith: “Make food for the family of Jaafar,” and the hadith: “Whoever comforts an injured person will have a reward similar to his reward.” On our Messenger, best of prayers and complete greetings. Second: Every word or action may make one feel dissatisfied, or may lead to continued sadness. The purposes of Islamic law prevent it and block every pretext that may lead to it, as stated in some hadiths, including: “It is not permissible for a woman who believes in God and the Last Day to mourn a dead person more than Three nights
Except for a couple of four months and ten days.” If we are able to achieve the interest of everyone, it is the first, the best, and the best for the souls. The more we are able to achieve what is most beneficial for the dead and the best for his family together, then this is the priority. Otherwise, the interest of the dead is the priority when there is a conflict of interests. For example: hastening and delaying the funeral, the more We were able to do what would please the souls of the deceased’s family, which does not conflict with what is most beneficial for the deceased, so it should be done. From this standpoint, the researcher tried to make a scientific contribution and give his opinion with evidence by presenting a scientific study based on it, after God, on reality and what the stakeholders need in terms of They take special care of graves and what they need, as well as the general public, by stating and presenting the legal opinion, and that is - according to the first - and in a way that is far from distracting, boring verbiage and short, disruptive brevity.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية