انفرادات ابن عامر الشامي في فرش الحروف من أول سورة الأعراف إلى نهاية سورة الكهف جمعاً وتوجيهاً من طريق الشاطبية Ibn Aamir al-Shami’s monographs on the writings of the letters from the beginning of Surat al-A’raf to the end of Surat al-Kahf Collected and directed from Shattabiya Road

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بكلية التربية بجامعة أمدرمان الإسلامية - بالسودان. وكلية الشريعة وأصول الدين بجامعة الملك خالد بالمملكة العربية السعودية

المستخلص

اتبع الباحث في دراسة هذا الموضوع المنهج الاستقرائي والوصفي، وذلك بتتبع ما انفرد به ابن عامر الشامي في فرش الحروف من أول سورة الأعراف إلى نهاية سورة الكهف جمعاً وتوجيهاً من طريق الشاطبية، في المراجع المعتمدة،  ودراستها دراسة علمية وفق ما هو متبع في البحوث العلمية. وقسم الباحث هذه الدراسة إلى ثلاثة مباحث، تناول في المبحث الأول: تعريف الانفراد، والقراءات، والأصول، والفرش، والتوجيه، لغة واصطلاحا. وفي المبحث الثاني: ترجمة ابن عامر الشامي. وفي المبحث الثالث: انفرادات ابن عامر الشامي في فرش الحروف من أول سورة الأعراف إلى نهاية سورة الكهف جمعاً وتوجيهاً من طريق الشاطبية وفي الخاتمة: تناول أهم النتائج والمصادر والمراجع. وفيما يلي أهم أسباب اختيار الموضوع وأهم نتائج البحث:

ندرة الدراسات والبحوث العلمية في علم القراءات بوجه عام، وانفرادات ابن عامر الشامي مع التوجيه بوجه خاص.
يعتبر ابن عامر الشامي أحدالقُرَّاء السبعة، وإمام أهل الشام في القراءة، تابعي جليل، انتهت إليه مشيخة الإقراء بها، وولي قضاء دمشق بعد أبي إدريس الخولاني.
عدد الكلمات التي انفرد ابن عامر بقراءتها قولاً واحداً في فرش الحروف من أول سورة الأعراف إلى نهاية سورة الكهف هي أربع عشرة كلمة.
قرأ على ابن عامر خلق كثير، وقد عدَّ بعضهم ستة وأربعين إماماً في القراءة ممن قرؤوا عليه.
استبعد أبوعبد الله الحافظ (الذهبي) قراءة ابن عامر الشامي على أبي الدرداء، ولا أعلم لاستبعاده وجهًا، ولا سيما وقد قطع به غير واحد من الأئمة، واعتمده دون غيره الحافظ أبو عمرو الدَّاني، وناهيك به.
مجموع طرق ابن عامر مائة وثلاثون طريقاً من مجموع الروايتين.     

In studying this topic, the researcher followed the inductive and descriptive approach, by tracing what Ibn Amer al-Shami uniquely mentioned in the writings of the letters from the beginning of Surat al-A`raf to the end of Surat al-Kahf, collected and guided by the Shatibiyyah method, in approved references, and studying it scientifically according to what is followed in scientific research. The researcher divided this study into three sections, and in the first section he dealt with: the definition of individuality, readings, principles, brushes, and guidance, linguistically and idiomatically. In the second section: Translated by Ibn Amer Al-Shami. In the third section: Ibn Amer al-Shami’s excerpts in the writings of the letters from the beginning of Surat al-A’raf to the end of Surat al-Kahf, collected and guided by al-Shatibiyyah, and in the conclusion: a discussion of the most important results, sources, and references. The following are the most important reasons for choosing the topic and the most important research results:

The scarcity of scientific studies and research on the science of readings in general, and Ibn Amer al-Shami’s monographs with guidance in particular.
Ibn Amer al-Shami is considered one of the seven reciters, and the imam of the people of the Levant in recitation, a great follower, to whom the Iqra chiefdom ended, and he became the judge of Damascus after Abu Idris al-Khawlani.
The number of words that Ibn Aamir alone recited as a single word in the Brush of the Letters from the beginning of Surat Al-A’raf to the end of Surat Al-Kahf is fourteen words.
Many people recited to Ibn Amer, and some of them counted forty-six imams who recited to him.
Abu Abdullah Al-Hafiz (Al-Dhahabi) ruled out Ibn Amir Al-Shami’s reading of Abu Al-Darda’, and I do not know of a reason for excluding it, especially since more than one of the imams categorically agreed with it, and Al-Hafiz Abu Amr Al-Dani relied on it and not anyone else, not to mention him.
The total of Ibn Amir’s isnaads is one hundred and thirty paths out of the total of the two narrations.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية