بلاغة المفارقة في أشعار المقتنيات في ثمار القلوب للثعالبي The eloquence of irony in the poetry of holdings in Thamar al-Qulub by al-Thalaabi

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الآداب ، جامعة الإسكندرية

المستخلص

دراسة المفارقة من الدراسات والآليات البلاغية والنقدية الجديدة نوعًا في تحليل النصوص الأدبية تحليلاً متعمقًا، غايته استكشاف مستويات الأداء في تلك النصوص، ومحاولة الوصول إلى أعماقها، حيث يكمن خطاب الكاتب، أو المعنى الذي يريد إيصاله للمتلقين.
والمفارقة ظاهرة فكرية وفنية أسلوبية لا تخطئها العين في الأدب العربي القديم عامة، وفي الشعر منه خاصة، ولها فيه دواعيها، ووظائفها البلاغية المهمة. وقد التفت الباحثون إلى هذا، وأقبلوا على رصده وتحليل جانب منه في العقود الثلاثة الأخيرة، ومع هذا بقيت موضوعات لم تُدْرَس، وجوانب من هذه الظاهرة لم تلقَ ما هي جديرة به من العناية.
وهذا البحث يحاول أن يُسهم في سد هذه الثغرة، عبر دراسة بلاغة المفارقة فيما سمَّاه الباحث أشعار المقتنيات في كتاب ثمار القلوب للثعالبي؛ ولهذا الاختيار ما يبرره؛ مما يمثله هذا الضرب من الشعر من تجديد في موضوعات الأدب العربي، كان له صداه في تطور هذا الأدب من بعد، في العصر العباسي، وفي العصر الحديث أيضًا. ثم إن الباحث استشعر حين قرأ هذه الأشعار جميعًا أن المفارقة كانت فيها مقصودةً متعمدةً، وأنها كانت موظفة لأداء رسائل فنية وبلاغية معينة، وأن لهذا أثره الواضح في بناء هذه المقطَّعات شكلاً ومضمونًا. وقد أغرى هذا بدراسةٍ تحاول تتبع هذه المسألة وسبر أغوارها، وفق منهج وصفيٍّ تحليليّ، قائم على اختيار عينة عمدية، يرى الباحث أنها تمثل مجتمع البحث تمثيلاً دقيقًا.
ويشمل البحث مقدمة، فيها حديث عن دواعي البحث، ومنهجه، وأقسامه، وتساؤلاته، والدراسات السابقة. وأربعة مباحث: أولها عن المفارقة لغةً واصطلاحًا، والثاني موضوعه أنواع المفارقة، أمَّا الثالث فيتناول بنية المفارقة(أركانها وأدواتها)، والمبحث الرابع في غايات المفارقة ووظائفها . ثم تأتي الخاتمة، وبها نتائج البحث وتوصياته، قبل قائمة المصادر والمراجع.
A study of the Irony of the new rhetorical and critical studies and mechanisms in an in-depth analysis of literary texts, the aim of which is to explore the levels of performance in those texts, and try to reach their depths, where the writer's discourse lies, or the meaning he wants to convey to the recipients.
Irony is an unmistakable intellectual and artistic stylistic phenomenon in Arabic literature in the
 Abbasid era in general, and in poetry in particular, and it has its reasons and important rhetorical functions. Researchers have paid attention to this, and have begun to monitor it and analyses a part of it in the last three decades, yet despite this, topics remain that have not been studied, and aspects of this phenomenon have not received the attention they deserve. This research tries to contribute to bridging this gap, by studying the eloquence of Irony in what the researcher called the poetry of holdings in the book Thamar al-Qulub by al-Tha’alabi. This choice is justified by what this type of poetry represents in terms of renewal in the topics of Arabic literature, which had its echo in the development of this literature after that in the Abbasid era, and in the modern era as well. Moreover, the researcher sensed when he read all these poems that the Irony was intentional and deliberate, and that it was employed to perform certain technical and rhetorical messages, and that this had a clear impact on building these passages in form and content. This is a study that attempts to track this issue and explore its depths, according to a descriptive and analytical approach, based on selecting a deliberate sample, which the researcher believes accurately, represents the research community.
The research includes an introduction, in which there is talk about the reasons for the research, its methodology, its sections, its questions, and previous studies. And four topics: the first is about Irony linguistically and idiomatically, and the second is about the types of Irony, while the third deals with the structure of Irony (its elements and tools), and the fourth topic deals with the goals and functions of Irony. Then comes the conclusion, with the results and recommendations of the research, before the list of sources and references.
 

الكلمات الرئيسية