المروءة وأثرها على الداعية إلى الله تعالى في الإعلام الرقمي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدعوة في المعهد العالي للدعوة والاحتساب بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

تهدف دراسة: (المروءة وأثرها على الداعية إلى الله تعالى في الإعلام الرقمي)؛ إلى ربط خلق المروءة مع موضوع معاصر وهو الدعوة إلى الله تعالى عبر وسائل الإعلام الرقمي الحديثة، والتي أتاحت للداعية أن يوصل رسالته إلى أكبر قدر من المدعوين من مختلف أنحاء المعمورة، بأسهل وأسرع الطرق؛ حيث ستبين الدراسة تأصيل المروءة في الإسلام، وأقوال العلماء في فضلها، وأهمية تحلي الدعاة عبر وسائل الإعلام الرقمي بها، والوسائل المعينة لهم على ذلك، وبيان خوارم المروءة التي قد يقعون فيها وكيف تؤثر على المدعوين؛ وكل ذلك في ثلاثة مباحث تسبقها مقدمة ومبحث تمهيدي، ويلحقها خاتمة تبين أهم النتائج والتوصيات.
This study entitled (The Impact of Chivalry on Islamic Preacher in Digital Media) aims to link Magnanimity virtue with contemporary topic. i.e., Dawa (call) to Allah Almighty via modern digital media, which allowed the Islamic preachers to deliver their mission to the largest number of invitees around the world, in the fastest and easiest way. The study will clarify the legal basis of magnanimity in Islam, Islamic scholars’ sayings on magnanimity virtue, the importance of having magnanimity virtue among Islamic preachers in digital media, assisting methods to having such virtue, as well as it will clarify shortfalls of magnanimity virtue which may be committed by the preachers and may impact on the invitees. This will be clarified in tree topics, preceded by an introduction, and introductory chapter, followed by a conclusion, which demonstrates the most important findings and recommendations.

الكلمات الرئيسية