الإسراف في القرآن الکريم ( دراسة تفسيرية ـ موضوعية )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة دمنهور

المستخلص

وقد حاولت من خلال هذه الدراسة عن «الإسراف في ضوء القـرآن الکـريم- أسبابه وعلاجه (دراسة موضوعية »، فکانـت الدراسـة قائمـة عـلى مـنهج التفـسير الموضوعي، وتعرفنا من خلالها على معنى «الإسراف» لغـة واصـطلاحا، والعلاقـة بين المعاني اللغوية والاصطلاحية، وورود «أسرف» ومـشتقاتها في الـسياق القـرآني من خلال الآيات المکية والمدنية، والموضوعات التي ناسبت کل مرحلة من هـاتين المرحلتين، کما تعرفنا من خلالها على صور الإسراف وميادينـه التـي ذکرهـا القـرآن الکريم، وکذلک تعرفنا على عقوبات المسرفين الدنيوية والأخروية، وکـل ذلـک في إطار دراسة قرآنية موضوعية، وها نحن نختم الدراسة بأهم النتائج التي توصـل إليها الباحث من خلال البحث، وهي: ١ـ المعاني اللغوية للإسراف معاني شاملة عديدة، حيث ورد الإسراف في اللغـة بمعنـى مجـاوزة الحـد والقـصد، والخطـأ ووضـع الـشيء في غـير موضـعه وحقـه، لــة والإفــساد والولــوع بالــشيء، بيــنما مثــل المعنــى َّ وبمعنــى الجهــل والغفلــة والق الاصطلاحي واحدا من هذه المعاني، وهو مجـاوزة الحـد، وبهـذا يظهـر للباحـث أن المعاني اللغوية أعم وأشمل من المعنى الاصطلاحي. ٢ـــ وردت لفظــة «أسرف» ومــشتقاتها في الــسياق القــرآني في ثلاثــة وعــشرين ن آية وسبع عـشرة سـورة، وذلـک عـلى النحـو ً موضعا، موزعة على إحدى وعشري التالي: أ ـ وردت لفظة «أسرف» ومشتقاتها في ست عشرة آية مکية، موزعة على اثنتـي عشرة سورة. ( - درا (ا آنا  افا ر ت وا ا تراا   ٦٠٦ ب ـ وردت لفظة «أسرف» ومشتقاتها في سـتة مواضـع مـن کتـاب االله، وخمـس آيات موزعة على خمس سور. ٣ــ يتبـين للباحـث أن «أسرف» ومـشتقاتها وردت في الـسياق المکـي أکثـر مـن ورودها في السياق المدني؛ لأن حاجة المجتمع المکي کانت تقتضي النهي عن صـور الإسراف التي استفحلت في الحياة الجاهلية، فقد أکدت عـلى النهـي عـن الإسراف في أموال اليتامى خاصة، والإسراف في المعاصي بصفة عامة. وأما الآيـات المدنيـة فقـد أکـدت عـلى النهـي عـن الإسراف في أمـوال اليتـامى، وکذلک نهت عن الإسراف في أموال الزکاة، وتحدثت عن إسراف بني إسرائيـل في المعاصي للکشف عن وجوه وأخلاق اليهود الـذين کـانوا يمثلـون شريحـة سـکانية کبيرة على أرض المدينة المنورة. ٤ـــ مــن صــور الإسراف وميادينــه في القــرآن الکــريم الإسراف في النفقــة، والإسراف في الزکــــاة والــــصدقات، والإسراف في القتــــل، والإسراف في مــــال اليتامى. ٥ــ تبـين للباحـث أن المـسرفين الـذين ذمهـم القـرآن عـلى إسرافهـم وخـصص الحديث عنهم، هم قوم نبي االله لوط ṣ الذين أسرفـوا في اللـواط، وفرعـون وملـؤه الذين أسرفوا في القتـل خاصـة، والتکـبر والاسـتعلاء والإفـساد في الأرض بـصفة عامة، وکذلک بنو إسرائيل الذين استشرى بينهم القتل حتى طالت أياديهم الآثمـة أنبياءهم ورسلهم. ٦ـ ظهر أيـضا أن االله  قـد عاقـب المـسرفين بعقوبـات دنيويـة وأخرويـة، أمـا العقوبات الدنيويـة فهـي إضـلالهم وعـدم هـدايتهم، وعيـشهم في ضـنک، وتـزيين ( - درا (ا آنا  افا ر ت وا ا تراا   ٦٠٧ أعمالهــم الــسيئة لهــم، وإهلاکهــم واستئــصالهم، وأمــا عقوبــاتهم الأخرويــة فهــي حشرهم عميانـا بعـد أن کـانوا مبـصرين في الـدنيا والخلـود في نـار جهـنم، والعيـاذ باالله. وأخيرا قبل إنهاء الخاتمة، نذکر بعض التوصيات: ١ـ معرفة أسباب الإسراف؛ للابتعاد عنه قدر الاستطاعة قبل الوقوع فيه. ٢ َ ـ و ْ َّ َ ضع الحلول الشرعية لعلاج ما أفسده الإسراف في الدين والدنيا. ٣ـ معرفة وسائل علاج الإسراف؛ لإنقاذ من وقع فيه. ٤ـ يجب علينا أن نعلم أن ديننا لا يمنعنا أن يکون لنـا ألـوف وملايـين، ولکـن تکون في اليد لا في القلب. ٥ـ أن نحسن استعمال النعمة بشکرها حتى لا نعرضها للزوال، فشکر النعمـة يحفظها من الزوال ويفتح باب المزيد، فشکر المنعم يحفظ النعمة من الزوال ويفـتح باب المزيد، ( - درا (ا آنا  افا ر ت وا ا تراا   ٦٠٨ Summary: The study was based on the method of objective interpretation, and we learned through it the meaning of «extravagance» language and terminology, and the relationship between the meanings of language and terminology, and the roses «drained» And its derivatives in the context of the Koran through the verses of Mecca and civil, and subjects that fit each stage of these stages, as we learned through which the images of extravagance and fields mentioned by the Koran, as well as we know the penalties of foreign and mundane extras, all within the framework of a study of Quranic objective, We conclude the study The most important results reached by the researcher :through the research, namely The linguistic meanings of the extravagance are many ١ comprehensive meanings, where the extravagance in the language is expressed in the sense of exceeding the limit and the intention, the error and putting the thing in the wrong place and right, and the meaning of ignorance and negligence and a few and corruption and ignorance of the thing, while the meaning of conventional one of these meanings, which exceeds the limit, That linguistic meanings are more .general and comprehensive than the conventional meaning The word "Asraf" and its derivatives in the context of the Koran in ٢ twenty-three places, distributed on twenty-one verses and seventeen :Surat, as follows A. The word "Asraf" and its derivatives were included in sixteen .verses of Makiya, distributed over twelve Surahs B. The word "Asraf" and its derivatives came in six places from the .book of God, and five verses distributed on five walls The researcher finds that the "waste" and its derivatives came in the ٣ context of Makki more than they are in the civil context; because the need of the Makki community was to prevent the images of extravagance that have escalated in the life of ignorance, it stressed the prohibition on extravagance in the orphan funds especially, .General As for the civil verses, she emphasized the prohibition on extravagance in orphans' money. She also forbade the extravagance of zakaah funds. She spoke about the extravagance of the children of Israel in committing sins to expose the faces and morals of the Jews, .who represented a large segment of the population in Medina ( - درا (ا آنا  افا ر ت وا ا تراا   ٦٠٩ of the pictures of extravagance and its fields in the Holy Quran ٤ spending extravagance, and extravagance in zakat and charity, and .extravagance in killing, and extravagance in the orphan money It is clear to the researcher that the sinners who were insulted by the Qur'aan on their extravagance and devoted to talking about them are the people of the Prophet of God Lot who were transgressed in homosexuality, and Pharaoh and his servants, who were extravagant in the murder, especially arrogance and arrogance and corruption in the land in general. Their sinful hands are their prophets and .messengers It also appears that God I punished the infidels with worldly and ٦ other punishments, and the worldly punishments are their deception, lack of guidance, living in evil, decorating their bad deeds, destroying them and eradicating them. As for their other punishments, they blinded them blindly in the world and eternity in the fire of Hell, God .forbid :Finally, before concluding, we make some recommendations To know the causes of extravagance; to move away from him as - ١ .much as possible before falling into it Putting legal solutions to deal with what has been corrupted by the - ٢ .extravagance in religion and the world ؛Know the methods of treatment of extravagance ٣ We must know that our religion does not prevent us from having ٤ .thousands and millions, but be in the hand, not in the heart to improve the use of grace thanksgiving so as not to offer them to ٥ disappear, thank the grace saves from the disappearance and opens the door more, thanked the gentleman saves the grace of the ،disappearance and opens the door more

الموضوعات الرئيسية