مقاصدُ الشريعة الإسلامية تتمثَّلُ في: تحقيق مصالح الناس في الآجل والعاجل، حيث جاءت لحماية کليَّاتٍ خمْسٍ، هي: الدين والنفس والعقل والنسل والمال. ولما استجدت نازلة جائحة فيروس کورونا، استجدت حيالَها أحکامٌ، خاصةً في باب العبادات. وقد نشأ خلاف بين العلماء في هذا الشأن مما أوجد تعارضًا بينَ أصلِ حفظِ الدينِ وأصْلِ حفْظِ النفسِ، وهما أصلان اتفقت الشرائعُ على حفظهما. وبناء على أن جمهور أهل العلم يقدمون حفظ الدين على حفظ النفس، الذي من أجله شرع الجهاد وفيه تزهق النفس لأجل حفظ الدين، ذهب البعض إلى أنه لا يجوز تعليق العبادات طلبا لحفظ النفس، وفي هذا البحث بيان لعدم وجود تعارضٍ بينهما أصلًا؛ لوجودِ مراتبَ للمصالحِ، فالمصالحُ التحسينيةِ دونَ الحاجيَّةِ، والحاجِيَّات دونَ الضرورياتِ. وقد توصل البحث إلى أن تعليق العبادات الجماعية احترازا من زيادة انتشار العدوى، وتقليلا للوفيات لا يعارض أصل حفظ الدين؛ إذ إن العبادات التي تؤدى جماعة تدرک فرادى أو في جماعات أقل في البيوت، وليس تأدية العبادات في جماعة من ضروريات حفظ الدين؛ حيث أباح الشرع للمکلف التخلف عن صلاة الجمعة لوجود عذر شرعي کخوفِ خطرٍ على النفس أو غيره.
The objectives of Islamic Shari‘ah law are represented in: achieving the interest of people in the present time and the future. It is mainly to preserve five elements from any harms. These are preserving of Faith, Life, Lineage, Intellect and Property. As the new Corona virus pandemic occurred, rulings arose regarding it, especially in the matters of acts of worship. Therefore, a disagreement arose among the jurists in this regard, which has created a contradiction between the principle of preserving the faith and the principle of preserving the life where all Divine laws agreed to preserve. Thus, the majority of scholars gave preference to preserving faith over life, for which jihad, as an example, is prescribed where life might be lost in order to preserve the faith. Yet, some scholars have argued that it is not permissible to suspend the acts worship in order to seek the preservation of life. However, this research states that there is no conflict in the first place due to the existence of ranks of interests, so the embellishment interests (Taḥsīniyyāt) are below the complementary ones (ḥājiyyāt), and the complementary are below the essential ones (ḍarūiyyāt). Consequently, it is evident through this paper that suspending congregational acts of worship in order to prevent further spread of infection and to reduce the causalities does not oppose the principle of preservation of faith. Since the congregational acts of worship can be performed individually or in smaller groups at home. Thus performing the acts of worship in a group is not necessary to preserve the faith, where the Shar‘iah permits the Muslim not to perform the Friday prayer due to the existence of a legitimate excuse such as fear of danger to oneself or others.
عبد الجيد حُسَيَّني, أحمد. (2021). الأحکام المتعلقة بالأوبئة بين حفظ الدين وحفظ النفس في الفقه الإسلامي. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 6(5), 615-710. doi: 10.21608/jcia.2021.226516
MLA
أحمد عبد الجيد حُسَيَّني. "الأحکام المتعلقة بالأوبئة بين حفظ الدين وحفظ النفس في الفقه الإسلامي", مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 6, 5, 2021, 615-710. doi: 10.21608/jcia.2021.226516
HARVARD
عبد الجيد حُسَيَّني, أحمد. (2021). 'الأحکام المتعلقة بالأوبئة بين حفظ الدين وحفظ النفس في الفقه الإسلامي', مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 6(5), pp. 615-710. doi: 10.21608/jcia.2021.226516
VANCOUVER
عبد الجيد حُسَيَّني, أحمد. الأحکام المتعلقة بالأوبئة بين حفظ الدين وحفظ النفس في الفقه الإسلامي. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 2021; 6(5): 615-710. doi: 10.21608/jcia.2021.226516