الجملة الاعتراضية في النحو العربي دراسة نحوية تحليلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغويات - کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات - الإسکندرية -جامعة الأزهر - مصر

المستخلص

أن أکثر النحاة لم يذکروا الجملة الاعتراضية إلا إشارة، وقد ذکرها قليل من النحاة بالتفصيل، مثل: ابن جني، وابن هشام؛ حيث ذکرا مواضعها، وأنواعها، وأنها من الجمل التي لا محل لها من الإعراب. والجملة الاعتراضية کثيرة في کلام العرب شعرًا ونثرًا، وقد جاءت في القرآن الکريم، وهي تدل على حسن الکلام وتأکيده ، وأنها تدل على تمکن المتکلم من أدواته، وطول نفسه، کما ذکر ابن جني. وأنها لها أغراضاً کثيرة، منها: التأکيد، وحسن المعنى، والتنزيه والتعظيم، ومنه قوله سبحانه: {ﱗ ﱘ ﱙ ﱚ ﱛ ﱜ ﱝ } [سورة النحل:57]، والدعاء، والنداء، والالتفات، وغيره. وأن الجملة الاعتراضية تقع بين أجزاء الجملة الاسمية، والجملة الفعلية، وجملة الشرط، وهذا يزيد الکلام تماسکًا في المعنى، وقوة تأکيد. وهناک فروق في المعنى بين الاعتراض بالجملة الاسمية والاعتراض بالجملة الفعلية؛ حيث الأولى تدل على الثبوت واللزوم، والأخرى تدل على التجدد والحدوث. وصرح ابن هشام بجواز أن تکون جملة الاختصاص اعتراضية، وکذلک جملة فعل الظن الملغى، وهذا کثير في کلام العرب. وقد تلتبس جملة الاعتراض بجملة الحال عند البيانيين، کا ذکر ابن هشام، وقد ظهر خلاف ذلک؛ لأن الحالية لها ضوابط وعلامات غير المعترضة، کما ذکر السيوطي. والأصل في الاعتراض أن يکون بجملة واحدة، ولکن قد جاء في القرآن الکريم الاعتراض بأکثر من جملة، وهذا ما ذکره الزمخشري في الکشاف، وابن جني في الخصائص، وابن هشام في المغني، وهو کثير، وذکروا في ثلاث جمل. وهذا يؤکد حسن المعنى وقوة اللفظ. ويقبح الاعتراض بين المترابطين کالمضاف والمضاف إليه من الفعل وأدواته، ومثل أدوات النفي والسين وسوف. والجملة الاعتراضية جمعت علماء النحو وعلماء البلاغة؛ فأهل النحو يرونها للتأکيد وتماسک اللفظ وقوة المعنى، ويراها علماء البلاغة للالتفات والإطناب وغيرها من الأغراض، وهذا يدل على أن علم النحو يهتم بالمعنى لأنه عندهم يغير اللفظ ويحدد نوعه.
Most of the grammarians only mentioned the objectionable sentence, and a few grammarians mentioned it in detail, such as: Ibn Jinni and Ibn Hisham; Where they mentioned their places, and their types, and that they are among the sentences that have no place in the parsing. And the objectionable sentence is many in the speech of the Arabs, poetry and prose, and it came in the Holy Qur’an, and it indicates good speech and its affirmation, and it indicates the speaker’s ability to use his tools, and the length of himself, as mentioned by Ibn Jinni. And it has many purposes, including: affirmation, good meaning, exaltation and glorification, and from it is His saying, Glory be to Him: (And they give daughters to God, Glory be to Him, and they have what they desire) [Surat An-Nahl: 57], supplication, calling, paying attention, and others. And that the objectionable sentence is located between the parts of the nominal sentence, the actual sentence, and the conditional sentence, and this increases speech coherence in meaning, and the strength of confirmation. There are differences in meaning between the nominal wholesale objection and the actual wholesale objection; Where the first indicates stability and necessity, and the other indicates renewal and occurrence. Ibn Hisham stated that it is permissible for the sentence of competence to be an objection, as well as the sentence of the act of nullified conjecture, and this is much in the speech of the Arabs. The sentence of the objection may be confused with the sentence of the case for the commentators, as mentioned by Ibn Hisham, and it has appeared to the contrary; Because the current controls and signs are not intercepted, as Al-Suyuti mentioned. The original objection is that it be in one sentence, but the Holy Qur’an says the objection is more than one sentence, and this is what Al-Zamakhshari mentioned in Al-Kashshaf, Ibn Jinni in Al-Khasais, and Ibn Hisham in Al-Mughni, which is many, and they were mentioned in three sentences. This confirms the good meaning and strength of the pronunciation. The objection between the dependent clauses is ugly, such as the genitive and genitive of the verb and its tools, such as the negation and the seine and the will. The objectionable sentence brought together grammarians and rhetoricians; Grammar people see it for emphasis, coherence of pronunciation and strength of meaning, and rhetoricians see it for attention, overstatement and other purposes, and this indicates that grammar is concerned with meaning because they have it changes the pronunciation and determines its type.

الكلمات الرئيسية