ضَعْفُ العِلْمِ بِأحَکَامِ الصَّلاةِ -المُشْکلَةُ وَالحَلُّ- دراسةٌ نظريَّةٌ تطبيقيَّةٌ (على مذهب الحنابلة والـمُفتى به بالمملکة العربية السعودية) -محل الدراسة: العينة من المملکة العربية السعودية-

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بکليَّة الشريعة والدِّراسَات الإسلاميَّة بجامعة القصيم

المستخلص

موضوع البحث: ضَعْف العلم بأحکام الصلاة - المشکلة والحلُّ- دراسة نظريَّة تطبيقيَّة
أهداف البحث: بيان حجم مشکلة ضعف بالعلم بأحکام الصلاة، والتحقُّق من ذلک، من خلال استبانة مُعدَّة لذلک، ومعرفة أبرز الأخطاء التي قد يقع فيها المصلُّون، وذکر أسباب ضعف بالعلم بأحکام الصلاة، وذکر أبرز الطُّرق لعلاج الضعف بالعلم بأحکام الصلاة.
- منهج البحث:
الجزء النظري: المنهج الاستقرائي، والمنهج التَّحليلي.
الجزء التطبيقي: بيان النقاط المتعلِّقة بأجزاء الدِّراسَة، والمبنيَّة على استبانة، والتعليق عليها، ومن ثمَّ عرض النتائج.
- الملخَّص وأهمُّ النتائج: - أحکام الصلاة تنقسم إلى مطلوبات ومنهيَّات، ولکلِّ قسم أقسام وأحکام، وقد قُسِّمت الأخطاء المتعلِّقة بالصلاة على عدة اعتبارات، منها: اعتبار الأثر، اعتبار الأقوال والأفعال، اعتبار الزيادة والنقص، اعتبار الشکِّ واليقين.
- مجتمع الدِّراسَة: [مَن تلقى تعليمه في المملکة العربيَّة السعوديَّة - مواطنًا کان أو مقيمًا-، أو يأخذ بما عليه الفتوى في المملکة العربيَّة السعوديَّة].
- بلغت عينة الدِّراسَة: [1740] مُشارکًا، وذلک من خلال توزيع استبانة إليکترونيَّة.
- أغلب الفئة المشارکة في الاستبيان: جامعيون، ويمثلون: (62.8 %).
- متوسِّط النقاط: 18 نقطة من 30 نقطة، يعني: متوسِّط الإجابات الصحيحة فوق النصف بقليل فقط، وهذا يعني أن نسبة الإجابات الخاطئة تعدُّ- بالنسبة لمثل الصلاة– نسبة کبيرة.
- من الأسباب- التي طرحها الباحث- المؤدية للضعف، وجعلها المجيبون هي أهم الأسباب، هي: ما يتعلَّق بـ: أ) تقصير الأسرة. ب) تقصير الفرد. ج) ضعف التطبيق العملي.
- الأسباب المؤدية للضعف التي ذکرها المجيبون، نجد أنها ترتکز على أن الضعف سببه: أ) تقصير التعليم المؤسسي- المدارس وغيرها-. ب) ضعف وسائل التعليم وعدم مواکبة التطوُّر. ج) تقصير أئمة المساجد.
- من أجاب عن أسئلة الاستبانة نجد أنهم يجعلون أهم الأسباب المعينة على العلم بأحکام الصلاة التي طرحها الباحث، هي: ما يتعلق بـ: أ) الفرد. ب) تکرار التعليم. ج) الأسرة. د) عند التعليم: الترکيز على الأخطاء.
- أبرز الأسباب التي ذکرها المجيبون أنها تعالج المشکلات، وترفع الجهل، وتصحِّح الصلاة، بالنظر فيها نجد أنها ترتکز على أهميَّة: أ) التعليم في جميع مراحل العمر. ب) التعليم العملي. ج) التکرار. د) استحداث طرق مناسبة لترسيخ المعلومة تتجدَّد بتجدُّد الوسائل. ه) النصُّ على تصحيح الخطأ، دون الاقتصار على شرح الصفة الصحيحة.
- أهم التَّوصيَات: أوصِي بالترکيز على بحث الـمسائل الفقهيَّة الـمُتَجدِّدة ومنها الـمُتعلِّقة بأرکان الإسلام، وعلى وجه الخصوص الصلاة، وما تحتاج إليه من مراجعة دوريَّة في سبيل المحافظة عليها، وإقامتها على الصفة المشروعة، ومما يساعد في ذلک، العمل على: العمل على استشعار عظمة الصلاة، عند التعليم الترکيز على الأخطاء، وکيفيَّة التصحيح، استخدام الوسائل المعاصرة، کالرسم والفيديوهات، استخدام أساليب: التحفيز، التکرار، التطبيق العملي، السؤال والنقاش، استخدام وسائل التواصل للوصول إلى أکبر شريحة من الناس.
Research topic: Weak knowledge of the rulings of prayer - problem and solution - applied theoretical study Research objectives: Explanation of the extent of the problem of weakness in knowledge of the provisions of prayer, and verification of that, through a questionnaire prepared for this, and knowledge of the most prominent mistakes that worshipers may fall into, and mention the reasons for weakness in knowledge of the provisions of prayer, and mention the most prominent ways to treat weakness in knowledge of the provisions of prayer.
- Research Methodology: Theoretical part: the inductive method, and the analytical method. The practical part: a statement of the points related to the parts of the study, which are based on a questionnaire, and commenting on them, and then presenting the results. - Summary and the most important results: - The rules of prayer are divided into requirements and prohibitions, and each section has sections and provisions, and mistakes related to prayer have been divided into several considerations, including: consideration of impact, consideration of words and actions, consideration of increase and deficiency, consideration of doubt and certainty. - Study community: [A person who received his education in the Kingdom of Saudi Arabia - whether a citizen or a resident - or who takes the fatwa in the Kingdom of Saudi Arabia]. - The study sample reached: [1740] participants, through the distribution of an electronic questionnaire.
- Most of the category participating in the questionnaire: university students, and they represent: 62.8%. - Average points: 18 points out of 30 points, meaning: the average of the correct answers is just over half, and this means that the percentage of wrong answers is - for the example of prayer - a large percentage.
- Among the reasons - put forward by the researcher - that lead to weakness, and the respondents made them the most important reasons, are: What is related to: a) the failure of the family. b) the fault of the individual. c) Poor practicality.
- The reasons leading to weakness mentioned by respondents, we find that they are based on the fact that weakness is caused by: a) Shortening of institutional education - schools and others -. b) Weakness of educational means and failure to keep pace with development. C) the negligence of the imams of mosques.
- Whoever answered the questions of the questionnaire, we find that they make the most important reasons aiding the knowledge of the rules of prayer that the researcher put forward, namely: What is related to: a) the individual. b) repeat education. c) the family. d) When teaching: focus on mistakes. - The most prominent reasons mentioned by respondents are that they solve problems, remove ignorance, and correct prayer. By looking at them, we find that they are based on the importance of: a) Education at all stages of life. b) practical education. c) repetition. d) Developing appropriate ways to consolidate the information, which are renewed with the renewal of the 

الكلمات الرئيسية