يعتبر الإجهاض من القضايا القديمة التي حظيت ببحث الفقهاء، لکنها تجددت في هذا العصر؛ حيث ظهرت دوافع جديدة للإجهاض کانت ثمرة معارف مستجدة عن أحوال الجنين في مختلف أطواره،مع ما قارن ذلک من الجدل حول حرية الزوجين في التخلص من الجنين . ومع ما ظهر بسبب الحروب من جريمة الاغتصاب التي قد ينتج عنها حمل المجني عليها.
وتکون هذا البحث من مقدمة وتمهيد ، وستة مباحث ، وخاتمة ، وفهارس.
سلکت المنهج الاستقرائي التحليلي الوصفي ، وحرصت في إعداد هذا البحث على التزام المنهج العلمي المتبع في کتابة مثل هذه البحوث .
وقد ظهر في هذا البحث النتائج التالية :
1ـ أن للجنين حرمة منذ تکوّنه، وقد راعى الشارع هذه الحرمة من عدة جهات
2ـ أن الإجهاض في الأصل عمل غير مشروعٍ في جميع أطوار الجنين ومراحله. وإن کان التحريم يزداد شِدة إذا بلغ الجنينُ الطور الثالث ونُفخ فيه الروح، فالعلماء يُجمعون على تحريم الإجهاض بعد نفخ الروح.
3ـ يجوز الإجهاض قبل نفخ الروح ،وبعده ،إذا کان الجنين مصابا بمرض يؤثر في حياة الأم، وبقاؤه خطر على حياتها .(بشروط مقيدة في البحث ).
4ـ يحرم إجهاض الجنين الناتج عن زنا برضا الطرفين مطلقا (قبل نفخ الروح وبعده ) ،هذا من حيث الأصل.
5ـ تراعى المرأة الحامل من اغتصاب بإجهاضه قبل نفخ الروح فقط ،إذا ترتب على بقائه مشقة شديدة .
6ـ أن التشوهات في الجنين يختلف حکم الإسقاط معها بحسب نوع التشوه ، وآثاره ، ودرجة خطورته ، کما هو مفصل في البحث .
7ـ أن المرأة الحامل المصابة بالإيدز لا يجوز لها إجهاض الجنين مطلقا.
This research consisted of an introduction and introduction, seven sections, conclusion, and indexes.
I followed the inductive analytical descriptive approach, and in preparing this research I was keen on adhering to the scientific method followed in writing such research.
The following results were shown in this research:
1- The fetus has a sanctity from its inception, and the street has observed this sanctity from many directions.
2- If abortion in itself is devoid of any acceptable legal excuse, then it is an unlawful act in all stages and stages of the fetus. And if the prohibition becomes more severe if the fetus has reached the third stage and the soul has been breathed into it, the scholars are unanimously agreed on the prohibition of abortion after the soul has been breathed in.
3- It is permissible to have an abortion before and after the soul has been breathed in, if the fetus is afflicted with a disease that affects the life of the mother, and its survival is a threat to her life (with conditions that are restricted in the research).
4- It is absolutely forbidden to abort the fetus resulting from adultery with the consent of both parties (before and after the soul is breathed in), this is basically, and the penitent may be taken into account by aborting him before the soul is breathed, if the interest of abortion prevails over keeping it.
5- A pregnant woman should be taken into account of rape by having an abortion before the soul is breathed in, if his survival results in severe hardship.
6- Minor deformities that do not affect the life of the fetus, or the life of the mother, or that can be treated, it is not permissible to abort her at all. But if it is dangerous and cannot be treated, then it is permissible to abort it before the soul is breathed in, especially the one that cannot survive. But after the soul has been breathed in, it is not permissible to abort it, whether the fetus is something that can live with it or not.
7- A pregnant woman infected with AIDS is not permitted to abort the fetus at all.
بن عبدالله بن محمد اليوسف, أحمد. (2021). حکم إجهاض الجنين المُحَرَّم والمُشَوَّه دراسة فقهية تأصيلية. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 6(1), 687-760. doi: 10.21608/jcia.2021.208584
MLA
أحمد بن عبدالله بن محمد اليوسف. "حکم إجهاض الجنين المُحَرَّم والمُشَوَّه دراسة فقهية تأصيلية", مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 6, 1, 2021, 687-760. doi: 10.21608/jcia.2021.208584
HARVARD
بن عبدالله بن محمد اليوسف, أحمد. (2021). 'حکم إجهاض الجنين المُحَرَّم والمُشَوَّه دراسة فقهية تأصيلية', مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 6(1), pp. 687-760. doi: 10.21608/jcia.2021.208584
VANCOUVER
بن عبدالله بن محمد اليوسف, أحمد. حکم إجهاض الجنين المُحَرَّم والمُشَوَّه دراسة فقهية تأصيلية. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 2021; 6(1): 687-760. doi: 10.21608/jcia.2021.208584