ألفاظ الجرح، والتعديل المصاحبة لقول أبي حاتم الرازي ت (277هـ) في الراوي" يکتب حديثه ولا يحتج به " دراسة تطبيقية من خلال کتاب الجرح والتعديل لابن أبي حاتم الرازي ت (327هـ)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية جامعة الأزهر

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى بيان حکم الرواة الذين وصفهم أبو حاتم الرازي بقوله " يکتب حديثه ولا يحتج به " مع مصطلح آخر مصاحب لهذا الوصف - سواء کان هذا المصطلح سابق لهذا الوصف أو تابع له ،وسواء کان دالة على التعديل أو التجريح من خلال کتاب الجرح والتعديل لابن أبي حاتم الرازي ، وذکرتهم على حسب ترتيب الکتاب مع ذکر آراء الأئمة غير أبي حاتم في الراوي لمعرفة درجة هذا الراوي هل هو معدل أم مجرح عند أبي حاتم ، وکذا عند غيره من الأئمة ،وذکرت في کل مبحث دلالة المصطلح المصاحب لعبارة " يکتب حديثه ولا يحتج به "ثم ذکرت الرواة الذين تجمعهم نفس القرينة، ثم بعد ذکر الرواة وعرض أقوال أئمة الجرح والتعديل فيهم غير أبي حاتم، ذکرت خلاصة حال کل راو من خلال أقوال الأئمة ،و ذکرت خلاصة حال هؤلاء الرواة عند أبي حاتم ، وعند غيره من الأئمة ، وبينت ما إذا کان أبو حاتم وافق حکمه على الراوي حکم الأئمة أم خالفهم ، وذلک في کل جماعة من الرواة الموصوفين بنفس الترکيب عند أبي حاتم – ثم ذکرت بعد ذلک ما ظهر لي من خلال البحث من نتائج ، ومن أهمها :-
1- وصف الرجل بأنه شيخ تعني أن الموصوف بها راو ليس من الأئمة الحفاظ وذلک إذا وصف بها الراوي دون قرينة ، أما إذا صاحب لفظ" شيخ" قرينة فيتحدد معنى شيخ بحسب القرينة المصاحبة
2- الصدوق ، ومن لا بأس ، ومن محله الصدق لا يحتج بهم عند أبي حاتم إلا بعد النظر هل وافقوا الثقات فيما رووه فيقبل أم خالفوهم فيرد
3- قول أبو حاتم في الراوي "صدوق "لا يعارض في نفس الترکيب قوله " يکتب حديثه ولا يحتج به "ذلک لأن الصدوق عنده لا يحتج به إلا بعد النظر والعرض على حديث الثقات ، وهو ما يعنيه قوله " لا يحتج به"
4- قد يوافق أبو حاتم الأئمة في الحکم على الراوي ، وقد يخالفهم مع اختلاف ألفاظه في الحکم عن ألفاظ الأئمة
5- قول أبو حاتم في الراوي "يکتب حديثه" مرادفة بالمعنى لقوله "لا يحتج به " لأن المحتج به لا يقال فيه يکتب حديثه ، وإنما يقال فيه يحتج بحديثه
6- کلما اشتمل الوصف المرکب على مراتب متعددة بعضها أنزل من بعض فهذا يعتبر قرينة دالة على نزول درجة الراوي إلى المرتبة الأدني
This research aims to clarify the ruling of the narrators whom Abu Hatim Al Razi described by saying “he writes his hadith and does not use it as evidence” with another term attached to this description - whether this term precedes or follows this description, and whether it is indicative of modification or defamation through “Al Jarh Wa Ta'dil Book” by Ibn Abu Hatim Al Razi, where I mentioned them according to the order of the book, and mentioned the views of imams other than Abu Hatim in the narrator to know the level of this narrator; Is he follow modification or defamation according to Abu Hatim, and the same applies to other imams.
Whereas, in each chapter I mentioned the significance of the term accompanying the phrase “he writes his hadith and does not use it as evidence”, then I mentioned the narrators who share the same description. After mentioning the narrators and presenting the sayings of the imams of modification or defamation, other than Abu Hatim, I mentioned a summary of the status of these narrators according to Abu Hatim, and among other imams, as well as I indicated whether Abu Hatim’ opinion about the narrator agreed, or disagreed with the opinion of the imams, in every group of narrators described the same structure according to Abu Hatim. Then I mentioned the results I found through the research, which means that the described narrator is not “Sheikh”, the most important of which are: Describe the man as the imams of the preservation, if he described it to the narrator without presumption, however, if, according to “Sheikh”, the word “Sheikh” is accompanied by a presumption, then the meaning of the accompanying presumption is determined. The righteousness, whoever is not wrong, who follow truthfulness, is not use them as evidence by Abu Hatim, unless they agree trustworthy.
Whereas, Abu Hatim may agree with the imams to judge the narrator, and he may contradict them with different expressions of judgment. Whenever the compound description includes multiple levels, some of them are in levels under each other, so this shall be considered an evidence indicating the descent of the narrator’s level to the lowest rank.
 

الكلمات الرئيسية