التجربة الروائية الأولى لجيلان حمزة: (قلبٌ بلا قناع) رؤية تحليلية فنية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور جامعة الأزهر

المستخلص

أجدني من خلال هذه الدراسة أحاول الوقوف عند البداية الفنية للکاتبة جيلان حمزة، مراعيا أثناء الدراسة والتقييم أن البدايات دائما تکون عرضة للانتقاد، وأن الکتاب في أعمالهم الأولى کأنما هم في مرحلة اکتشاف للموهبة والتجريب اللذين يخضعان بعد ذلک للتطور والتغيير.
وقد سلطت الأضواء بداية وفي عجالة على جذور الفن القصصي عند العرب وتطوره الفني في العصر الحديث، ثم سلطت الأضواء على شخصية الکاتبة ومکوناتها الثقافية وعرضت لمضمون الرواية بشکل مجمل، ثم تسللت إلى أعماق الرواية لأوقف قارئي على بعض الجوانب الموضوعية والفنية التي تمثل رؤية الکاتبة لقضايا عصرها ومجتمعها، وتکشف عن المستوى الفني للرواية، ووضعت رؤية الکاتبة تحت المجهر من خلال ذلک العرض الموضوعي والفني، لأبين ما لها وما عليها مراعيا ما سبق أن أشرت إليه من اعتبار أن البدايات دائما ينقصها الکثير من عناصر الفن واختلاط تلک العناصر وعدم اکتمال الرؤية.
Through this study, I find that I try to stand at the artistic beginning of the writer Jailan Hamza, bearing in mind during the study and evaluation that the beginnings are always subject to criticism, and that the writers in their early works are as if they are in a stage of discovery of talent and experiment, which then undergo development and change.
In the beginning, the spotlight shed light on the roots of Arab fiction and its artistic development in the modern era, then shed light on the writer's personality and its cultural components and presented the content of the novel in general, then infiltrated into the depths of the novel to stop my reader on some objective and artistic aspects that represent the writer's vision of the issues of her time. And her community, and reveals the artistic level of the novel, and put the writer's vision under the microscope through that objective and artistic presentation, to show what she has and what she owes, taking into account what I have previously mentioned, considering that the beginnings always lack many elements of art and the mixing of those elements and the incomplete vision.
 

الكلمات الرئيسية