رؤية الإِمَام عَبد القَاهِر الْجُرْجَانِيّ ومَنْهجُه في دراسة الإِعْجَاز الْقُرْآنِيّ

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية اللغة العربية بالمنصورة، جامعة الأزهر الأستاذ المشارک في کلية المجتمع، جامعة تبوک

المستخلص

لم يحظ نتاج باحث في محيط الدراسات البلاغية والبيانية قديمًا أو حديثًا مثلما حظي به نتاج الإمام عبد القاهر الجرجاني دراسةً ونقدًا وتحليلًا، وفي خضم سيل منهمر من المقاربات والبحوث يتوجّه هذا البحث نحو إبراز رؤية الإمام عبد القاهر ومنهجه في تناول قضية الإعجاز القرآني وتجليتها على نحو لم يُسبق إليه من قبل؛ مستهدفًا أمرين: أحدهما، التعرّف على کيفية تکوين الفکرة وبناء المعرفة لدى الإمام الجرجانيّ، کونه نموذجًا لغويًّا فريدًا، والثاني، تقديم نموذج جيّد للتجديد في الفکر؛ حيث أبدع عبد القاهر في الانتقال بقضية الإعجاز القرآني من الدينيّ إلى العقليّ، ومن اللغوي المحدود المتمثّل في نمط معيّن من أنماط اللغة کالمجاز وغيره، إلى اللغوي العام؛ مؤسسًا نظرية کليّة متکاملة يقوم الإعجاز فيها على النظم المتفرّد في إطار النظام العام للغة. وقد جاءت الدراسة بعد التمهيد في مبحثين، في أولهما کشف البحث عن رؤية الإمام عبد القاهر حول الإعجاز القرآني، وعن معالم هذه الرؤية، مقارنة برؤية السابقين ممن کتبوا في الإعجاز قبله، وفي الثاني حاول البحث الإجابة عن سؤال المنهج من خلال مطلبين: أحدهما، دار حول المرتکزات والدعائم، والثاني، تناول السّمات والمعالم. وقد انتهى البحث إلى أن الإمام عبد القاهر قد تمّم فکرته بمنهج بعيد الشبه بالمناهج الموروثة حتى عصره، متميزًا في رؤيته عن سابقيه بجعله سرّ إعجاز القرآن الکريم کامنًا في نظمه، ومتانة نسجه، وقوة أسلوبه، وروعة بيانه، معللّا لذلک بتوخّي معاني النحو على الوجه الذي يقتضيه العقل. کما انتهى البحث إلى أنّ کتاب الجرجانيّ (دلائل الإعجاز) قد حمل فکرته في صورتها النهائية، بعد أن کان قد مهّد لها في (الرسالة الشافية) و(أسرار البلاغة) من قبل، وأنّ هذه المؤلفات التي وصلتنا نتاجًا لعبد القاهر في البلاغة مترابطة ومتکاملة لتحقيق هدف رئيس هو تجلية قضية إعجاز القرآن الکريم وإرساء معالمها.
The works of Imam Abd al-Qaher al-Jorjani in the field of rhetorical have been extensively studied by researchers more than any other works, this research, like the ones before it, is directed towards revealing Imam Abdul Qaher's vision and his approach to the study of the Quranic miracles
The aim of this study of two parts: first being to identify how the idea is formed and to build knowledge of Imam al-Jorjani, as he is a unique linguistic model, and the second is to present a good model for innovation in thought. Where Abd al-Qaher excelled in was moving the issue of the Qur’anic miracles from the religious to the intellectual, and from the linguistic limitations represented by a specific type of language, such as metaphors to Speech order or Theory of (Nazm).
The plan of this study after the introduction came in two sections. In the first, vision of Imam Abd al-Qaher’s of the Qur’anic miracle, and the features of this vision, compared to the vision of those who wrote about the miracles before it, and in the second, the research tried to answer the approach question through two requirements: one of them It was revolved around foundations and pillars, and the second dealt with features and milestones. The research concluded that Imam Abd al-Qaher had completed his idea with a method that was far from the methods inherited until his time, thus, he was distinguished in his vision from his predecessors by making it the secret of the miracle of the Noble Qur’an latent content in its systems, the durability of its weaving, the strength of its style, and the splendor of its statement, explaining this by envisaging the meanings of the grammar in the manner that required by reason.
The research also concluded that the book of Al-Jarjani (Dlaael al-eajaaz) communicated his idea in its final form, after it had been prepared for it in (Al-Resala Al- shaafya) and (Asraar Al- blagha) before, and that these books that have come to us are the product of Abdul Qaher in rhetoric and are interrelated and integrated to achieve the main goal which is to clarify the issue of the miracle of the Noble Qur’an and establish its features.
 

الكلمات الرئيسية