الروايات الواردة في کتاب التنبيه على حدوث التصحيف لحمزة بن الحسن الأصفهاني (ت360هـ-970م) "دراسة دلالية بين التصحيف والتصويب"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الدراسات الإسلامية والعربية ببني سويف- جامعة الأزهر

المستخلص

 هذه الدراسة إلى استعراض بعض الروايات الواردة في کتاب التنبيه على حدوث التصحيف وتحليلها للوقوف على ما بها من تصحيف أو عدمه ، حيث إن التصحيفَ والتحريف من الأمور التي شغلت کثير من الباحثين والدارسين قديمًا وحديثًا لما لهما من عظيم الخطر ، وقد اتهم بالتصحيف الکثير من الأئمة الأعلام ، حتى قيل : ما أحد سلم من التصحيف والتحريف ، ومن ثم قمت في هذه الدراسة بتحليل بعض هذه الروايات ودراستها دراسة دلالية ، محاولة التوفيق بين تلک الروايات معتمدة في دراستها على المنهج الوصفي التحليلي ، فجاءت الدراسة في فصلين: الأول التغيرات التي تحدث في اللفظ ، والفصل الثاني : التغيرات التي تحدث في الدلالة.
وقد استطاع البحث أن يصل إلى نتائج عديدة، من أهمها:
1. أن التصحيف خطر لا يستهان به لما فيه من تشويه للنصوص والحقائق، ولذا وجدنا وفرة الباحثين فيه ، والمصنفين لآثار تتناوله علمًا کسائر العلوم.
2. لم يفرق حمزة الأصفهاني بين التصحيف والتحريف ، شأنه في ذلک شأن کثير من المتقدمين ، فالتصحيف عنده مصطلح عام يدخل تحته ما يسمى بالتحريف.
3. کثير من التصحيف المنقول عن الأکابر الجلة لهم فيه أعذار لم ينقلها ناقلوه.
4. التصحيف ليس بالضرورة أن يکون ناتجًا عن جهل الرواة .
5. تعمد بعض العلماء التصحيف ، فهناک صور للتصحيف ذکرها الأصفهاني تصطنع اصطناعًا؛ لتغيير کلام غير مستقيم، أو للإطراف، أو الإلغاز والتزيين.
6. کثير من التصحيفات التي وردت في الروايات أمکن توجيه المعنى فيهـا توجيهًا دلاليًّا يتناسب مع السياق، مما يجعل من العسير علينا التسليم بالتصحيف فيها.
7. لابد من أخذ الحيطة والحذر عند وصف الروايات المختلفة بالتصحيف والتحريف ، فربما يکون في الکلام تقديم وتأخير، أو وجهًا آخر لم ينتبه إليه القارئ.
8. التحامل على بعض المتقدمين في الحکم بالتصحيف على بعض الروايات لمجرد عدم سماعها، فربما ورد لسمع بعضهم ما لم يرد لسمع الآخر.
This study aims to review some of the narratives contained in the book alerting to the occurrence of the Qur’an and analyze them to find out what it contains in terms of correction or lack thereof, as the correction and distortion are among the matters that occupied many researchers and scholars, in the past and present, because of their great danger. The flags, until it was said: No one was safe from correction and distortion, and then in this study I analyzed some of these narratives and studied them with a semantic study, trying to reconcile those narratives based in their study on the descriptive analytical method.
The study came in two chapters: the first is the transformations that occur in pronunciation, and the second chapter: the transformations that occur in meaning.
The research was able to reach many results, the most important of which are:
1. Correspondence is a risk that is not underestimated because of the distortion of texts and facts, and that is why we found an abundance of researchers in it, and classifiers for effects that are dealt with in a science like all other sciences.
2. Hamzah Al-Isfahani did not differentiate between correction and distortion, as was the case for many of the earlier scholars. The word “Tawfiq” has a general term under which the so-called distortion is included.
3. Many of the documents quoted from the great elders have excuses that were not conveyed by their carriers.
4. Correction does not necessarily result from the ignorance of the narrators.
5. Some scholars deliberately wrote the Sahif, as there are artificially created pictures of the Sahif that Al-Isfahani mentioned. To change words that are not straight, or to the parties, or to puzzle and decorate.
6. Many of the Qur’an mentioned in the narrations, the meaning of which can be given a semantic direction that is appropriate to the context, which makes it difficult for us to accept the Qur’an in it.
7. Caution and caution must be taken when describing the different narratives as misrepresentation and distortion, as the speech may have an introduction and delay, or another aspect to which the reader did not pay attention.
8. Prejudice against some of the applicants in the ruling on writing the recitation of some narrations just because they were not heard. Perhaps some of them were heard by them unless they were heard by the other.
 

الكلمات الرئيسية