التعديل على الإبهام عند علماء الحديث (دراسة نظرية تطبيقية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب والعلوم الإنسانية- جامعة الملک عبد العزيز بجدة- المملکة العربية السعودية

المستخلص

استهدف البحث الحالي بيان منهج الحافظ ابن حجر في إيراد الأسانيد، والرواة المبهمين، وبيانه لهؤلاء الرواة من خلال الجزء المقرر دراسته. وإثراء المکتبة الإسلامية ببحث يتناول فرعًا من فروع مصطلح الحديث، ألا وهو الکلام على الإبهام بصفة عامة، وقد اقتضت طبيعة البحث تقسيمه إلى: مقدمة، والدراسة النظرية، والخاتمة: والمقدمة تشتمل على أهمية البحث، وأسباب اختياره، وأهدافه، وحدوده، والدراسات السابقة، وخطة البحث، ومنهجه، وإجراءاته، وأخيرًا التعريف بمصطلحاته. أما التَّعديل والتَّوثيق على الإبهام، وفيه أربعة مطالب: المطلب الأول: المقصود بالتعديل على الإبهام. المطلب الثاني: أقوال العلماء في التَّعديل على الإبهام. المطلب الثالث: أسباب التَّعديل على الإبهام. المطلب الرابع: صيغ التَّعديل على الإبهام. وقد استخدم البحث المنهج الاستقرائي والتحليلي والنقدي. وقد توصل البحث الى نتائج، أهمها: مسألة الإبهام بصيغة التعديل فيه نزاع بين العلماء بين مؤيد، ومعارض، ومؤيد بشروط. والراجح - والله أعلم - عدم قبول رواية الإبهام على التعديل. لأنه قد يکون ثقة عنده ضعيف عند غيره، فإذا قال العالم حدثني الثقة، أو قال جميع مشايخي ثقات ثم روى عن أحدهم ولم يسمه لم يقبل منه في کلا الحالتين. کما يعرف المبهم من خلال عدة طرق، وهي: وروده مسمى في بعض الروايات الأخرى، أو بتنصيص أهل الحديث والسير والمغازي على کثير منهم، وربما استدلوا بورود حديث آخر أسند فيه لمعين ما أسند لذلک الراوي المبهم في ذلک. أما القول الراجح في تعريف الصحابي: أن الصحابي من لقي النبي ﷺ مؤمناً به ومات على الإسلام، ولو تخللت ردة في الأصح، وهذا ما قرره الحافظ ابن حجر، وأيده السخاوي عليه.
The current research aims to explain the methodology of Al-Hafiz Ibn Hajar in citing the isnads, and ambiguous narrators, and his statement to these narrators through the part to be studied. Enriching the Islamic library with research that deals with one of the branches of the term hadith, namely, speaking on the thumb in general, and the nature of the research necessitated dividing it into: introduction, theoretical study, and conclusion: the introduction includes the importance of the research, the reasons for choosing it, its objectives, its limits, previous studies, and a plan Research, methodology, procedures, and finally definition of its terminology. As for the amendment and documentation on the thumb, and it has four demands: The first requirement: What is meant by the amendment to the thumb. The second requirement: the sayings of the scholars in amending the thumb. The third requirement: the reasons for adjusting the thumb. Fourth requirement: Amendment formulas on the thumb. The research used the inductive, analytical and critical approach. The research has reached conclusions, the most important of which are: The issue of the thumb in the amendment form in which there is a dispute between scholars between supporters, opponents, and supporters with conditions. The most correct - and God knows best - is not to accept the narration of the thumb on the amendment. Because he may have weak trust with others, so if the scholar says trust me, or all my sheikhs say they are trustworthy, then he narrated on the authority of one of them and did not name him, he did not accept him in either case. The ambiguous is also known through several methods, namely: its name is mentioned in some other narrations, or by the use of the people of hadith, biography and the magazines on many of them, and they may have inferred another hadith in which a specific was attributed to that enigmatic narrator. As for the most correct saying in defining the companion: that the companion is the one who met the Prophet believing in him and died in Islam, even if the apostasy interspersed in the more correct, and this is what Al-Hafiz Ibn Hajar decided, and al-Sakhawi supported it.

الكلمات الرئيسية