جهود العلامة عبد الرحمن السعدي في الرد على المخالفين (الملاحدة أنموذجاً)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الشريعة والدراسات الإسلامية جامعة القصيم

المستخلص

فإنه مما لا شک فيه أن هناک طرقا وأبوابا عديدة للدعوة إلى عقيدة السلف؛ وکان العلامة عبد الرحمن السعدي ممن سکک عامة هذه الطرق والأبواب، ومن أبرز الطرق التي سلکها الشيخ والأبواب التي فتحها في نشر دعوته لعقيدة السلف هو التصدي بالرد على المخالفين لمعتقد أهل السنة، وذلک بدحض شبههم وإبطال حججهم، وفي هذا البحث نذکر بعضاً من ردوده لشبهات الملاحدة کنموذج لهذا المسلک. ولبيان ذلک جاء هذا البحث بثلاثة مباحث وخاتمة، فالمبحث الأول: ق الرد على المخالفين، وأقسام الناس في الرد على المخالف. أما المبحث الثاني: فهو في جهود الشيخ ابن سعدي في الرد على الإلحاد، وبيان الالحاد المعاصر وسبب انتشاره، وکيفية الوقاية منه. أما الثالث والأخير فجاء في مصنفات الشيخ في مناقشة الملحدين ومنهجه في الرد عليهم، ثم الخاتمة وفيها أهم النتائج والتوصيات.
It is undoubtedly that there are many ways and chapters to call for the doctrine of the predecessors. And the scholar Abd al-Rahman al-Saadi was one of those who traversed the common paths and gates, and one of the most prominent ways the sheikh took and the doors he opened in spreading his call to the doctrine of the predecessors is to counter the response to those who violate the belief of the Sunnis, by refuting their likeness and invalidating their arguments, and in this research we mention some of his responses to the suspicions of atheism As a model for this behavior. To clarify this, this research came with three discussions and a conclusion. The first topic: s responding to violators, and divisions of people in responding to the violator. As for the second topic: It is about the efforts of Sheikh Ibn Saadi in responding to atheism, explaining contemporary atheism and the reason for its spread, and how to prevent it. As for the third and last one, it was mentioned in the works of the Sheikh in discussing atheists and his method of responding to them, then the conclusion, which contains the most important findings and recommendations. 

الكلمات الرئيسية