سَمنون الـمُحِب

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بکلية التربية – جامعة دمنهور قسم العلوم الإجتماعية

المستخلص

 المحبة الإلهية هى النغمة الجديدة التى أدخلها سَمنون فى التصوف الإسلامى. وهذه الفکرة قد جاء بها الکتاب والسُنة واتفق عليها سلف الأمة، وجميع مشايخ المعرفة وعموم المسلمين حيث أکدوا على أن الله يحب ويحب وهذا ناطق به الکتاب والسُنة.
وتمثل المحبة عند سَمنون قمة الطاعات، بل يجوز أن يوصل الله تعالى العبد فى محبته إلى درجة ترتفع فيها عنه مشقة أداء الطاعات، لأن مشقة الأمر تکون على مقدار المحبة، وکلما کانت المحبة أقوى کانت مشقة الطاعة أسهل.
بل لا شئ يستحق أن يُحب لذاته محبة مطلقة إلا الله وحده، وهذا من معنى کونه معبوداً وحيث جاء القرآن بالأمر بالعبادة والثناء على أهلها أو على المنيبين إلى الله والتوابين إليه أو المطمئنين بذکره أو المحبين له. فهذا کله يتضمن محبته وما لا يُحب ممتنع کونه معبوداً ومطمأناً بذکره. فإن المحبة هى لُبْ عقيدة المؤمن وشعار أصبح دستوراً عند أهل الذوق.
نظرية المحبة الإلهية عند سمنون تمثل التصوف السنى فى أبهى صوره وأرق معانيه، فمحبة سمنون لم تکن محبة حلول واتحاد، لم ولن تعبر عن فناء وجود السوى، وهو فناء الملاحدة القائلين بوحدة الوجود، وأنه ما ثم غير الله. فکلنا اليوم نرى ظاهر براق خداع على طرف اللسان محبة وحلاوة، والباطن خراب وسم قاتل، فنرى ظاهر (القول) يخالف باطن (الاعتقاد)، فهناک من يؤدى فروض الاسلام من صلاة وصوم...إلخ فى الظاهر وفى الباطن تسويف وبطالة وحقد وغل وکراهية، فأين المحبة؟! المحبة عند سَمنون هى تطابق بين الظاهر والباطن، السر والعلن، فينظر کأنه بمثابة النظر لا الناظر؛ ويسمع ويعى کأنه بمثابة السمع والوعى
لا السامع والواعى؛ ويتکلم کأنه بمثابة اللسان لا المتکلم، إنه يا سادة عزف عن الدنيا فغمر قلبه نور المحبة الإلهية، فکان ما غاب منه بمنزلة ما يشاهده.
Divine love is the new tone Simnon introduced into Islamic mysticism. This idea was brought by the Qur’an and Sunnah and agreed upon by the nation’s predecessors, all the sheikhs of knowledge and the general population, as they affirmed that God loves and loves and this is what the Qur’an and Sunnah speak of.
For Samoon, love is the height of obedience, but it is permissible for God Almighty to connect the servant in his love to a point where the difficulty of performing obedience is higher than him, because the hardship of the matter is on the scale of love, and the stronger the love, the easier the hardship of obedience.
Rather, nothing deserves to be loved for its own sake of absolute love except God alone, and this is part of the meaning of being worshiped and where the Qur’an came to command to worship and praise its people or to those who repent to God or those who are assured of His remembrance or those who love Him. All of this includes his love and what he does not like, who refrains from being worshiped and reassuring about his mention. Love is the core of the believer's creed and a slogan that has become a constitution for people of taste.
The theory of divine love for Samnon represents Sunni mysticism in its most brilliant and tender meanings, for Samnun’s love was not a love of solutions and union, and it did not and will not express the annihilation of the existence of anything other than anything. So all of us today see an apparent shining deception at the tip of the tongue, love and sweetness, and the inside is a devastation and the mark of a murderer, and we see the apparent (saying) that contradicts the inner (belief). There are those who perform the duties of Islam such as prayer and fasting ... etc, on the outside and in the inside there is procrastination, unemployment, hatred, prejudice and hatred. Where is love ?! Love, according to Samnon, is a correspondence between the outward and the inward, the secret and the open, so it is seen as if it is like looking rather than looking. He hears and is aware as though it is hearing and awareness
Not the listener and the conscious; And he speaks as if he is like a tongue and not a speaker, that, gentlemen, he shied away from the world and filled his heart with the light of divine love, so what he missed was like what he saw.
 

الكلمات الرئيسية