شِعْرُ ابْنِ مَيَّادَةَ، وَأَثَرُهُ فِي الاسْتِشْهَادِ عَلَى قَوَاعِدِ النَّحْوِ العَرَبِيِّ"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة جازان، المملکة العربية السعودية

المستخلص

هذا البحث يهتم باستقراء أثر ابن ميادة في قواعد النحو العربي، ودور شعره في الاستشهاد على القاعدة النحوية، ثم يهتم بالکشف عن سبب تفضيله على کثير ممن عاصروه من الشعراء، الذين عدَّهم النحاة مولَّدين، ولم يستشهدوا بشعرهم، محاولا الإجابة عن هذه الأسئلة التي تمثل إشکالات الدراسة:
مَن المُوَلَّد الذي لا يُعْتد بلغته في الاستشهاد؟ وهل اکتفى النحاة –فقط-بالاحتکام إلى تاريخ مَوْلِد الشاعر أو تاريخ وفاته، فحددوا زمنا يُحْظَر من جاء بعده، ويُقْبَل مَنْ کان دُونَه؟! وإن صدق الافتراض الأخير فلماذا استشهد النحاة بابن ميادة، وترکوا شعر کثير ممن عاصروه؟!
وقد جاء البحث تحت محاور ثلاثة؛ الأول: " ابن ميادة، نشأته، ولغته"، وهدفه الکشف عن أثر الأم الأعجمية في لغته. والمحور الثاني:" شواهد ابن ميادة، وأثرها في صياغة القاعدة النحوية"، وهو يُعْنَى بدراسة الشواهد التي تنسب لابن ميادة، واعتمدها النحاة في الاستشهاد، ابتداء من سيبويه، ومرورا بالمدارس النحوية المختلفة.
والمحور الثالث: موقف النحاة من الاستشهاد بشعر معاصريه، ويعنى بالوصول إلى الأسباب التي جعلت النحاة يفضلون شعره على شعر معاصريه، من أمثال بشار، وأبي نواس.
 وقد شفعت محاور البحث بالنتائج، وبعدها ثبت المصادر والمراجع.
This study is concerned with extrapolating the impact of Ibn Mayada in the rules of Arabic grammar, and the role of his poetry in deducing the grammatical rule, then addressing the reason for his preference over many of his contemporary poets, whose poems were not cited by the grammarians, in an attempt by the researcher to answer these questions that represent problems in the study.
Who is the generation whose language is not considered in martyrdom? Were the grammarians satisfied - only - to refer to the poet’s birth date or the date of his death, and set a period of time that is forbidden for those who came after him, and whoever without him is accepted ?! And if the latter assumption is true, then why did the grammarians martyred Ibn Mayada, and left the poetry of many of his
 contemporaries ?!
The research came under three axes: The first: “Ibn Mayada, his upbringing, and his language,” and his goal is to reveal the impact of the foreign mother in his language. The second axis: “The evidence of Ibn Mayada and their impact on formulating the grammatical rule.” It is concerned with studying the evidences attributed to Ibn Mayada, and the grammarians adopted them in martyrdom, starting from Sebawayh and passing through the various grammatical schools.
And the third axis: the position of the grammarians on citing the poetry of his contemporaries, and it means reaching the reasons that made grammarians prefer his poetry over the poetry of his contemporaries, such as Bashar and Abu Nawas.
 The research axes were accompanied by the results, and then the sources and references were proven.
 

الكلمات الرئيسية