شهادة غير المسلم في الفقه الإسلامي " دراسة مقارنة "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

بکلية القرآن الکريم والدراسات الإسلامية بجامعة جدة

المستخلص

يهدف هذا البحث الى بيان حکم من الاحکام المتعلقة بأبواب الشهادات، شهادة غير المسلم في الفقه الإسلامي ،فإن غالب الکتب لا سيما القديمة
لا تتناوله تحت عنوان مستقل، وإنما هو مبثوث في ثنايا المسائل وأمهات الکتب؛ ولأن هذه الدراسة جاءت تهدف المقارنةَ وعدمَ الاختصاص بمذهب معين؛ فإني قد اتبعت فيها المنهج التتبعي الاستقرائي، حيث رجعت إلى کتب الفقه المختلفة، وجمعت ما يتعلق بالمسألة من أقوال الفقهاء في أصل المسألة، وفروعها، وأدلتها، والمناقشات الواردة عليها.
ومن هنا جاءت خطة هذا البحث؛ ليخرج في صورة ملمة بأصول المسألة وتفريعاتها، دون إخلال بالمهمات فيها، ولا إطناب في غير محله.
وحرصًا على هذا اکتفيت بذکر نماذج من أقوال کبار فقهاء المذاهب، وابتعدت کل البعد عن کثرة الحواشي والتعليقات، فلم أترجم للأعلام؛ إذ لا يخفاک أن البحث في الفقه المقارن، ولو التزمت هذا لاستلزم الأمر التطويل؛ لکثرة الأعلام الواردة في ثنايا البحث، ولهذا جاءت الحواشي لعزو الآيات والأحاديث إلى مظانها، والتعريف ببعض المصطلحات، والإحالة على مراجع المسائل فقط.
إن دراستي لهذا الموضوع أوقفتني على جملة من الفوائد والنتائج التي سأوضح أهمها:
أن السبيل إلى إثبات الحقوق لا ينحصر في طريق بعينه، بل الفقه الإسلامي ثرٌّ بکل ما من شأنه أن يحفظ الحقوق، لاسيما أن حفظها من مقاصد الشرع المطهر.
وقدحرص الإسلام على علو حال المسلم، وسده الطرق المفضية إلى جعل السبيل لغير المسلم عليه.
أن الضرورة يتوسع فيها ما لا يتوسع في غيرها، لکن لا بد أن يجعل في الحسبان أنها تقدر بقدرها.
أن الفقهاء اتفقوا على عدم قبول شهادة غير المسلم على المسلم في غير الوصية في السفر، واختلفوا في قبولها فيها في السفر، وفي قبول شهادة غير مسلم على غير مسلم.
This research aims to clarify one of the rulings related to the chapters of testimonies, the testimony of a non-Muslim in Islamic jurisprudence, because most books, especially the old ones, do not deal with it under a separate title, but is transmitted in the folds of issues and the most important books And because this study was aimed at comparison and lack of jurisdiction over a specific sect. In it, I followed the inductive tracer approach, as I went back to the various books of jurisprudence, and collected the sayings of the jurists on the issue of the origin of the issue, its branches, its evidence, and the discussions presented on it.
Hence the plan for this research: To come out in a way that is familiar with the origins of the issue and its ramifications, without prejudice to the tasks in it, nor is redundancy in place.
In the interest of this, I satisfied myself with mentioning examples of the sayings of the great jurists of the schools of thought, and I kept away from the abundance of footnotes and comments, so I did not translate to the flags. Because it does not fear you that researching comparative jurisprudence, and if you stick to this, the matter will have to be lengthened. There is a large number of flags mentioned in the folds of the research, and for this reason the footnotes came to attribute the verses and hadiths to their significance, to define some terms, and to refer to references on issues only.
My study of this topic brought me to a number of benefits and results, the most important of which I will explain:
The path to establishing rights is not limited to a specific path. Rather, Islamic jurisprudence is rich in everything that would preserve rights, especially since preserving them is one of the purposes of the purified Sharia.
Islam has been keen on raising the status of a Muslim, and it has blocked the roads leading to making the pathway to a non-Muslim.
That the necessity expands it in what it does not expand into others, but it must be taken into account that it is estimated by its extent.
The jurists agreed not to accept the testimony of a non-Muslim against a Muslim in a matter other than a will during travel, and they differed in its acceptance of it when traveling, and on accepting the testimony of a non-Muslim against a non-Muslim.
 

الكلمات الرئيسية