لما کان الصيام واجبًا وجوبًا معلومًا بالاضطرار من دين الإسلام، وکانت الواجبات الشرعية منوطةً بالاستطاعة، اشترط الفقهاء لوجوب الصيام الخلو من الأعذار. ومن هذا المنطلق، جاءت هذه الدراسة لبحث أبرز الأحکام المتعلقة بأهل الأعذار في الصيام، فبعد أن بيَّنت الدراسة شروط وجوب الصوم، وسلطت الضوء على شرط الخلو من الأعذار، شرعت في بيان أقسام أهل الأعذار باعتبار طبيعة أعذارهم، والتي جاءت على قسمين: أهل أعذار دائمة، وأهل أعذار مؤقتة. وتفرَّع القسم الأول إلى نوعين من أصحاب الأعذار الدائمة: أحدهما: الکبير العاجز عن الصوم، وثانيهما: المريض الذي لا يرجى برؤه. بينما تفرَّع القسم الثاني إلى أربعة أنواع من أصحاب الأعذار المؤقتة؛ وهم: المسافر، والمريض، والحامل والمرضع. وقد بحثت الدراسة أبرز الأحکام المتعلقة بکل فرع من فروع القسمين المذکورين، مع بيان مواضع الإجماع، وتحرير محال النزاع، وعرض الأقوال والأدلة والمناقشات، وصولًا إلى بيان ما ظهر رجحانه من الأقوال. وقبل ختام الدراسة بذکر مجمل ما جاء فيها، تم التعريج على مسألة ذات صلة بموضوع الدارسة، وهي: بيان أثر زوال العذر المبيح أثناء الصيام. Since fasting is an obligation, a known obligation of compulsion from the religion of Islam, and the legal duties are dependent on the ability, the jurists stipulated the necessity of fasting without excuses. From this standpoint, this study came to examine the most prominent rulings related to those who make excuses in fasting. After the study clarified the conditions for the necessity of fasting, and shed light on the condition of free from excuses, it began to explain the categories of the people of excuses considering the nature of their excuses, which came in two parts: People with permanent excuses , And people make temporary excuses. The first section is divided into two types of permanent excuses: one: the elderly who is incapable of fasting, and the second of them is the patient who has no hope of recovery. While the second section is divided into four types of temporary excuses: They are: the traveler, the sick, pregnant and breastfeeding women. The study examined the most prominent provisions related to each of the two aforementioned two branches, with an indication of the points of consensus, editing the areas of dispute, presenting statements, evidence and discussions, leading to an explanation of what appeared to be more likely of statements. Before concluding the study by mentioning the entirety of what was stated in it, an issue related to the topic of the study was discussed, namely: Explaining the effect of the disappearance of the excuse permissible during fasting.
المصلح, خالد بن عبدالله. (2020). حکم أهل الأعذار في الصيام الواجب دراسة فقهية. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5(10), 583-626. doi: 10.21608/jcia.2020.154186
MLA
خالد بن عبدالله المصلح. "حکم أهل الأعذار في الصيام الواجب دراسة فقهية". مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5, 10, 2020, 583-626. doi: 10.21608/jcia.2020.154186
HARVARD
المصلح, خالد بن عبدالله. (2020). 'حکم أهل الأعذار في الصيام الواجب دراسة فقهية', مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5(10), pp. 583-626. doi: 10.21608/jcia.2020.154186
VANCOUVER
المصلح, خالد بن عبدالله. حکم أهل الأعذار في الصيام الواجب دراسة فقهية. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 2020; 5(10): 583-626. doi: 10.21608/jcia.2020.154186