جاءت مقاصد الشرع الإجمالية للتذکية بحفظ الدين من جهة العدم: بمناقضة خطوات الشيطان بتحليل الحرام، أو تحريم الحلال عند أهل الجاهلة، کما أنها وسيلة لحفظ الدين من جهة الوجود، بحفظ مکملات الدين بالهدي والأضاحي والعقائق، وعادات الناس بأکل اللحم وإکرام الضيفان، والمعاملات بکونها شعارا للنکاح. أما المقاصد التفصيلية فجاءت الشريعة بإقامة مقصدين أوليين : توقيفي في أصله وهو "التعبد"بحفظ أصل التذکية على أهل الإيمان ، ومقصد مصلحي وهو "التطييب"، بحفظ صحة بدن المکلف، بإنهار الدم النجس الضار ، ويکملهما مقصد تحسيني جمالي، هو الإحسان للمذکاة حال الذبح، ليعطي بعدا وکمالا للشريعة في معنى الذکاة؛ إظهارا لأثر رحمة الله ـ عز وجل ـ في خلقه ، وتأکيدا على قيم ومعاني الإحسان في الشريعة على کل شيء ، في کل الأحوال ؛ لتلتقي هذه المقاصد الثلاثة للذکاة مع بعضهما، مقيمة مقاصد الشريعة في الذکاة التفصيلية. The islamic purposes of the total purpose of the smartness of preserving religion came from the point of view of nothingness: contrary to the steps of satan by analyzing the haraam, or prohibiting halal among the ignorant people, as it is a means of preserving religion from the point of view of existence, by preserving the supplementation of religion with gifts, sacrifices and punishments, and people's habits of eating meat and honoring the two guests, and transactions as a slogan for marriage. As for the detailed purposes, the Shariah came with the establishment of two main purposes: my arrest in its origin, which is "worshipping" by preserving the origin of the intelligence on the people of faith, and the purpose of my reformer, which is "taweeyb", by preserving the health of the body of the costly, by the collapse of the blood of the harmful impure, and complemented by the purpose of improving my aesthetic It is the charity of the diary in the case of slaughter, to give a dimension and a perfect ness to the law in the meaning of the memory, a demonstration of the effect of God's mercy in his creation, and an affirmation of the values and meanings of charity in the Shariah on everything, in any case, so that these three purposes meet. For the smart ones with each other, the purposes of the Shariah are based on detailed memories.
النجران, سليمان. (2020). المقاصد الشرعية للذکاة بين الإجمال والتفصيل. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5(10), 345-408. doi: 10.21608/jcia.2020.154178
MLA
سليمان النجران. "المقاصد الشرعية للذکاة بين الإجمال والتفصيل", مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5, 10, 2020, 345-408. doi: 10.21608/jcia.2020.154178
HARVARD
النجران, سليمان. (2020). 'المقاصد الشرعية للذکاة بين الإجمال والتفصيل', مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5(10), pp. 345-408. doi: 10.21608/jcia.2020.154178
VANCOUVER
النجران, سليمان. المقاصد الشرعية للذکاة بين الإجمال والتفصيل. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 2020; 5(10): 345-408. doi: 10.21608/jcia.2020.154178