المسائل الترجيحية في القراءات عند ابن عطية من أول سورة المؤمنون إلى آخر سورة النمل (جمعًا وعرضًا ودراسةً)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب والعلوم الإنسانية- جامعة الملک عبد العزيز بجدة – المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف هذا البحث جمعًا وعرضًا ودراسةً المسائل الترجيحية في القراءات عند ابن عطية من أول سورة المؤمنون إلى آخر سورة النمل. وقد خَلُص هذا البحث إلى عدَّة نتائج، أهمها: المکانـة العلمية التي تميَّـز بهـا ابـن عطيّة - رحمه الله- فقد کـان إمامًـا في اللغـة، والنـحو، والتـفـسـير، والأصـول، والحديث، وقد سخَّر هذه العلوم في تفسير کتاب الله، وظهرت آثارها جليةً في ترجيحاته. وأنّ ابن عطية - رحمه الله- اهتم بالاحتجاج للقراءات، وتوسع فيه حيث لم يقتصر توجيهه للقراءات على المتواتر منها بل شمل الشاذ أيضًا، وله توجيهات قيّمة قد لا نجدها عند غيره من المفسرين. کما أن موقف ابن عطية رحمه الله من القراءات مشابه لموقف من سبقه من العلماء في الترجيح بينها تارة، والتوفيق بينها أخرى، وردها حينًا، والرد عنها آخر، معتمدًا في ذلک غالبًا على من تقدّمه، مُبديًا في القليل رأيه واجتهاده. کما أنّ المحرر الوجيز يعتبر ديوانًا جامعًا للقراءات بأنواعها (المتواترة والشاذة)، فما وقفت عليه من القراءات في بعض سوره إنما هو غيض من فيض مما ورد في تفسيره. بالإضافة إلى أنّ ما جمعه ابن عطية في کتابه من القراءات بأنواعها يصلح أن يکون مؤلفًا مستقلًا؛ لکن بعد تحقيق مسائله وتنقيحها وتوثيقها لينتفع بها القارئ.
The aim of this research is to collect, present and study the issues of preponderance in the readings of Ibn Atiyah from the beginning of Surat al-Mu'minun to the end of Surat An-Naml. This research has concluded with several results, the most important of which are: the scholarly position that Ibn Atiyah - may God have mercy on him - was distinguished for, as he was an imam in language, grammar, interpretation, principles, and hadith. And that Ibn Atiyah - may God have mercy on him - was interested in protesting the readings, and expanded on it as his guidance for the readings was not limited to the frequent ones, but also included the anomalous, and he had valuable directions that we may not find among other commentators. Ibn Atiyah, may God have mercy on him, position on the recitations is similar to that of those who preceded him from among the scholars at times, reconciling them at other times, and answering them at a time, and responding to them in another, relying mostly on those who advanced him, showing in a few his opinion and diligence. In addition, the brief editor is considered a collection of readings of all kinds (frequent and odd), so what I have read from the readings in some of its chapters is just the tip of the iceberg of what was mentioned in his interpretation. In addition, what Ibn Atiyah collected in his book of various types of readings could be an independent author. But after investigating his issues, revising them and documenting them for the benefit of the reader.

الكلمات الرئيسية