نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
بکلية الشريعة والقانون بدمنهور جامعة الأزهر
المستخلص
من رحمة الله – تعالى – ولطفه ، أن أحکام الشريعة من أوامر إنما کانت بما ينفعهم ،ويوصلهم إلى سعادتهم، ويبلغهم الکمال، کما أن النواهي إنما کانت مما يضرهم , ويحط من قدرهم، ويبعدهم عن سعادتهم.
ولما کانت الأظفار الإنسانية صغيرة في حجمها، دقيقة في جرمها، فقد يظن البعض أنها معدومة القيمة والأثر، فلا تلتفت إليها شريعتنا الغراء ببيان الأحکام المتعلقة بها ، ولا يلتفت إليها الفقهاء بالنظر والاعتبار.
وبين يدي هذا البحث کثير من الآراء الفقهية والأحکام المتعلقة بالأظفار ، والتي إن دلت على شيء فإنما تدل على کمال الشريعة وبيان مدي شموليتها بوجود العديد من التطبيقات المختلفة لها في شتى الأبواب الفقهية ، وهذا کله يصب في بيان أن هذه الشريعة من عند الله حقا ، وأنها الخاتمة للرسالات کلها، وفي ذلک رد على من اتهم الشريعة الإسلامية بالتخلف والجمود ببيان أن الإنسان مخلوق مکرم بتکريم الله له، قال تعالى: ((وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِى ءادَمَ..)) (الإسراء:70).
وفيه أيضا بيان لما وضعته الشريعة من قواعد عامة للأمور التي تتغير بتغير الحال والزمان والمکان، مطلقة للعقل مجال الاجتهاد والبحث ،وحثها عليه في أحکام المسائل التي لم تنص عليها الشريعة نصاً قطعياً، بجعلها للمصيب أجرين وللمخطئ أجراً.
کل هذا تعرضت لبيانه بصياغة جديدة تحافظ على الثوابت في شريعتنا الغراء ،مع المواکبة لمقتضيات العصر ولغته ، قاصدا بذلک – إن شاء الله – الوصول إلى الحق، ولا شيء غيره، واقفا مع اتجاه من يعضده ويقويه الدليل، والله يقول الحق وهو يهدي السبيل..
From the mercy and kindness of God Almighty, that the rulings of Sharia are commands that benefit them, lead them to their happiness, and bring them to perfection, just as the prohibitions were rather that which harms them, demeans them, and keeps them away from their happiness. And since the human nails are small in size, accurate in their offense, some may think that they are of no value and effect, so our honorable Sharia does not pay attention to them by explaining the provisions related to them, and the jurists do not pay attention to them in consideration and consideration. In the hands of this research there are many jurisprudential opinions and rulings related to the nails, which, if they indicate anything, indicate the perfection of the Sharia and the extent of its comprehensiveness in the presence of many different applications of it in various jurisprudential chapters, and all this is in the statement that this law is really from God, and that it The conclusion of all the messages, and in this he responded to those who accused Islamic law of backwardness and rigidity by stating that man is a creature honored by God’s honor for him. It also includes an explanation of the general rules laid down by the Sharia for matters that change according to the change of state, time and place, freeing the mind in the field of diligence and research, and urging it to it in the provisions of issues that are not stipulated by the Sharia in a definitive text, by making them two wages for the afflicted and the sinner a reward. All this was exposed to his statement in a new formulation that maintains the constants in our glorious Sharia, while keeping pace with the requirements of the times and its language, intending by that - God willing - to reach the truth, and nothing else, standing with the direction of those who are supported and strengthened by the evidence, and God says the truth and He guides the path ..
الكلمات الرئيسية