التعريف بالإمام عثمان بن فتح الله الشمني الرومي المتوفي سنة (1102هـ) وکتابه «التنقيح»

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملک عبدالعزيز- وزارة التعليم المملکة العربية السعودية

المستخلص

إنَّ أصول الفقه علمٌ عظيمٌ شأنه , جليلٌ قدره , عالٍ شرفه وفخره , اکتحلتْ بإثمده عيون الأئمة الأعلام , وتزيَّنتْ بحلَّته أعطاف ذوي الأفهام ؛ إذ هو قاعدة الأحکام , والفاصل بين الحلال والحرام , وبه تتحقَّق مصالح الأنام , وتُحکم المسائل الفروعية غاية الإحکام ,
لا يستغني عنه کلُّ مجتهدٍ فقيه , ولا يرغب عنه کلُّ عالم نبيه ؛ لأنه العمدة في الاجتهاد , والقاعدة التي عليها الاستناد والاعتماد ، ولقد أشاد کثير من الأئمة الأعلام بشأنه, ونوَّهوا بعظيم أمره , وبينوا جليل فائدته وکبير نفعه . والغزاليُّ - هو أحد أئمة أهل الأصول - بيَّن شرف هذا العلم وعلوَّ مکانته, حيث يقول: «أشرف العلوم ما ازدوج فيه العقل والسمع , واصطحب فيه الرأي والشرع , وعلم الفقه وأصوله من هذا القبيل , فإنه يأخذ من صفو الشرع والعقل سواء السبيل , فلا هو تصرُّفٌ بمحض العقول , بحيث لا يتلقاه الشرع بالقبول , ولا هو مبنيٌ على محض التقليد الذي لا يشهد له العقل بالتأييد والتسديد.
The fundamentals of jurisprudence are a great science, of great worth, high in honor and pride, which were covered by the eyes of the leading imams, and the hearts of those with understanding were adorned in its form. As it is the rule of rulings, the separation between the permissible and the forbidden, and by it the interests of the people are fulfilled, and the sub-issues are governed by the purpose of tightening. Because it is the mayor in the Ijtihad, and the rule upon which to rely and rely, and many of the leading imams praised him, praised his greatness, and showed great benefit and great benefit. Al-Ghazali is one of the imams of Ahl Usul - Explains the honor of this science and its high status, where he says: “The most honorable science is that in which the mind and the hearing are doubled, and the opinion and the Shariah are accompanied in it, and the science of jurisprudence and its principles are such that it takes from the purity of the law and the intellect in the right path, so it is not an act of pure minds, so that it does not Sharia receives it with acceptance, nor is it based on pure tradition, for which the mind does not attest to support and repayment.

الكلمات الرئيسية