الاعتقاد الخاطئ بأن أدلة القرآن نقلية وسمعية فقط وليست عقلية من أهم الأسباب التي توهم وقوع الخلاف بين الوحي والعقل ووجود تناقض بينهما لکن الحقيقة أن أدلة القرآن مع أنها سمعية نقلية إلا أنها عقلية أيضاً ومنطقية واشتملت على معظم البراهين والأقيسة العقلية التي أنشأها العقليون کما أن أدلة القرآن مناسبة لجميع الناس على اختلاف مستوياتهم العقلية ومدارکهم وثقافاتهم.
بل إن أدلة القرآن فاقت الأدلة العقلية أسلوباً وقبولاً وإقناعاً لأن أدلة العقلانيين من الفلاسفة والمتکلمين تتصف بالتعقيد والجدل الممل والتعليلات الغامضة والجمود الجاف کما أنها لا تعتمد على الواقع بل تعتمد على المثالية والتجريد. ومن أهم خصائص أدلة القرآن أنها وجدانية تؤثر في العاطفة والمشاعر وتعتمد على الواقع المحسوس وتدل على اليقين من أقرب الطرق وتتصف بالسهولة واليسر والبساطة ومتوافقة مع الفطرة التي فطر الله الناس عليها. ولها دور کبير في التنمية الفکرية للعقول البشرية
وهناک نماذج کثيرة لدور الأدلة القرآنية في التنمية الفکرية للعقل الإنساني منها هدم القرآن للأفکار الباطلة مثل فکرة أن رأي الأکثرية على صواب فبين أن الکثرة أو القلة ليست مقياساً للخطأ أو الصواب وإنما الخطأ والصواب لأي فکرة يرجع إلى الفکرة في حد ذاتها بغض النظر عن القائلين بها أو عددهم
کذلک فکرة التأثر بالآباء والأجداد وتقليدهم تقليداً أعمى دون وعي. وغيرها من الأفکار التي تبين أهمية ودور القرآن في تخليص العقل الإنساني من هذه الأفکار الباطلة. کما اشتمل القرآن على القواعد العقلية حيث أشار إلى أساليب الاستدلال العقلي في کثير من آياته.
The misconception that the Qur’anic evidence, only transference and auditory rather than mental, is one of the most important reasons for delusional disagreement between revelation and reason and the existence of a contradiction between them. However, the truth is that the Qur’anic evidence, however it is auditory, it is also rational and logical. It includes most of the evidence and mental analogy created by the rationalists in addition to the Qur’anic evidence is proper for all people whatever their mental levels perceptions and culture. Rather, the Qur’anic evidence surpasses the rational evidence in style, acceptance, and persuasion because the evidence of rationalists among philosophers and theologians is characterized by complexity, boring controversy, vague explanations and rigidity. It also does not depend on reality, but rather on idealism and abstraction. One of the most important characteristics of the Qur’anic evidence is that it is sentimental which affects emotion and feelings. The Qur’anic evidence depends on the concrete reality, indicates certainty, it is easy and simple, and it is compatible with the instinct. It has a great role in the intellectual development of human minds.
There are many examples of the role of Qur’an evidence in the intellectual development of the human mind, including the Qur’an facing the false ideas such as the idea that the majority’s opinion is correct. It also enumerates the idea of being influenced by parents and grandparents and imitates them blindly and other ideas that demonstrates the importance role of Qur’an in ridding the mind of such false ideas. Qur’an includes mental rules as well as it refers to methods of mental reasoning in many verses.
السيد الکلاف, صبري عبد القادر. (2020). الأدلة القرآنية بين السمعية والعقلية عند المفکرين. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5(8), 314-348. doi: 10.21608/jcia.2020.145373
MLA
صبري عبد القادر السيد الکلاف. "الأدلة القرآنية بين السمعية والعقلية عند المفکرين". مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5, 8, 2020, 314-348. doi: 10.21608/jcia.2020.145373
HARVARD
السيد الکلاف, صبري عبد القادر. (2020). 'الأدلة القرآنية بين السمعية والعقلية عند المفکرين', مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5(8), pp. 314-348. doi: 10.21608/jcia.2020.145373
VANCOUVER
السيد الکلاف, صبري عبد القادر. الأدلة القرآنية بين السمعية والعقلية عند المفکرين. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 2020; 5(8): 314-348. doi: 10.21608/jcia.2020.145373