نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
کلية التربية بالزلفي - جامعة المجمعة
المستخلص
تتعدد العواطف والانفعالات البشرية فمنها ما هو حسن کالحب والود والإيثار والإعجاب والکبرياء والتواضع والرحمة والغفران والطموح، ومنها ما هو سيء کالندم والحقد والکره والبغض والأنانية والغيرة والبخل والندم.........إلخ، مما يطرأ على النفس البشرية .وقد حاولت في هذا البحث ، الذي جاء بعنوان (سيميائية العواطف في فنون الشعر الشعبي في العصر المملوکي) أن أقف على بعد جديد وهام في التحليل السيميائي وهو سيميائية العواطف وربطها بالعمل على مستوى الإحساس والشعور، متخذة من الشعر الشعبي المملوکي مجالا للتطبيق وعلى التحديد فن الموشح و فن الزجل والدوبيت والکان وکان والمواليا أنموذجا، وذلک بتحليل علامات العواطف والتوتر والانفعال في موضوعات هذه الفنون کالرثاء والغزل والشکوى والمواعظ والفخر، التي تجاوزت الوصف إلى دلالات أعمق. وقد بدأت البحث بمقدمة تناولت فيها تقسيمات البحث، وأهم الأسباب والدوافع التي جعلتني أقوم باختيار هذا الموضوع وذکر المناهج المتبعة في الدراسة ، ومن ثم اقتضت طبيعة المادة أن أقسم البحث إلى ثلاثة مباحث جاء المبحث الأول بعنوان فنون الشعر الشعبي في عصر المماليک، والمبحث الثاني عن مفهوم سيميائية العواطف، والمبحث الثالث کان جانبًا تطبيقيا على سيميائية العواطف في نماذج من فنون الشعر الشعبي في العصر المملوکي وهي ( الزجل، والموشح ، والکان وکان، والدوبيت، والمواليا)، وأخيرا ختمت البحث بخاتمة اشتملت على أهم التوصيات والنتائج، ومن ثم ذکرت أهم المراجع والمصادر.
There are multiple human emotions and emotions, some of which are good, such as love, friendliness, altruism, admiration, pride, humility, mercy, forgiveness, and ambition, including what is bad, such as regret, hatred, hatred, hatred, selfishness, jealousy, regret, and remorse ......... etc., which occurs in the human soul. This research, which came under the title (The Semiotics of Emotions in the Folk Poetry Arts of the Mamluk Era) to stand on a new and important dimension in the semiotic analysis, which is the semiotics of emotions and linking them to work on the level of feeling and feeling, taken from the Mamluk folk poetry as an area of application and specifically the art of muwashah and the art of Zajal The Dobbit, the Cannes, and the Loyalty were a model, by analyzing the signs of emotions, tension, and emotion in the subjects of these arts, such as lamentation, spinning, complaining, preaching, and pride. That went beyond description to deeper connotations. I began the research with an introduction in which I dealt with the research divisions, the most important reasons and motives that made me choose this topic and mentioned the approaches followed in the study, and then the nature of the article required that I divide the research into three topics The first topic came under the title of popular poetry arts in the Mamluk era, and the second research on a concept The semiotics of emotions, and the third topic was an applied aspect to the semiotics of emotions in models of folk poetry in the Mamluk era, which are (Zajal, Mawashah, Alkan, Kan, Dobbit, and Mawalia). Finally, the research concluded with a conclusion that included the most important recommendations and results, and then mentioned the most important references and sources .
الكلمات الرئيسية