يهدف البحث إلى إبراز أهمية الانفوجرافيک في الدعوة إلى الله، وضوابطه، ومجالاته، ومدى توظيف المکاتب التعاونية للدعوة والإرشاد وتوعية الجاليات لفن الانفوجرافيک.
واعتمدت على منهجين من مناهج البحث العلمي هما: المنهج الاستقرائي والمسحي.
وقد تم تقسيم البحث إلى تمهيد وثلاثة مباحث، المبحث الأول: مجالات استخدام الانفوجرافيک في الدعوة إلى الله وضوابطه. المبحث الثاني: خطوات تصميم الانفوجرافيک الدعوي، المبحث الثالث: توظيف الانفوجرافيک عند المکاتب التعاونية للدعوة والإرشاد وتوعية الجاليات في مدينة الرياض.
ويستخدم الانفوجرافيک في مجال الدعوة إلى الإسلام، والتعريف بشعائره، وتصحيح المفاهيم التي يثيرها أعداء الإسلام. کما أن من الضوابط الشرعية في المحتوى المستخدم في الانفوجرافيک: أهمية الاعتماد على المصادر الشرعية، وضبط المصطلحات ووضوحها. وقد ظهر اهتمام مکاتب الدعوة بتوظيف الانفوجرافيک في الدعوة من خلال حساب المکاتب في تويتر، وإن تفاوتت درجة الاهتمام في ذلک.
کما اعتنت مکاتب الدعوة بالمعلومات والحقائق مع الاحصائيات والأرقام، وتنوعت أشکال الانفوجرافيک بين الرسوم التوضيحية والجداول وغيرها.
The research aims to highlight the importance of infographic in calling to the way to Allah, its controls and fields, and the extent of employing cooperative offices for advocacy and guidance and educating communities about the art of infographic.
It relied on two scientific research approaches: the inductive and survey approach.
The research has been divided into an introduction and three topics, the first topic: the fields of using infographic in calling to the way to Allah and its controls. The second topic: Steps to design the advocacy infographic, the third topic: the employment of infographic at the cooperative offices for advocacy, guidance and community awareness in the city of Riyadh.
Infographic is used in the field of calling to the way to Islam, introducing its rituals, and correcting the concepts raised by the enemies of Islam. Also, among the legal controls in the content used in the infographic are: relying on legitimate sources, and controlling terminology and clarity. The interest of the advocacy offices in employing infographics in the calling to the way to Allah was shown through the offices' Twitter account, even if the degree of interest in this is varied.
The call offices took care of information and facts, along with statistics and figures, and the infographics varied between illustrations, tables, and others.
بن أحمد الجوير, نورة بنت محمد. (2020). توظيف الانفوجرافيک في الدعوة إلى الله: دراسة تحليلية على عينة من المکاتب التعاونية للدعوة والإرشاد في مدينة الرياض. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5(5), 127-172. doi: 10.21608/jcia.2020.129136
MLA
نورة بنت محمد بن أحمد الجوير. "توظيف الانفوجرافيک في الدعوة إلى الله: دراسة تحليلية على عينة من المکاتب التعاونية للدعوة والإرشاد في مدينة الرياض". مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5, 5, 2020, 127-172. doi: 10.21608/jcia.2020.129136
HARVARD
بن أحمد الجوير, نورة بنت محمد. (2020). 'توظيف الانفوجرافيک في الدعوة إلى الله: دراسة تحليلية على عينة من المکاتب التعاونية للدعوة والإرشاد في مدينة الرياض', مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5(5), pp. 127-172. doi: 10.21608/jcia.2020.129136
VANCOUVER
بن أحمد الجوير, نورة بنت محمد. توظيف الانفوجرافيک في الدعوة إلى الله: دراسة تحليلية على عينة من المکاتب التعاونية للدعوة والإرشاد في مدينة الرياض. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 2020; 5(5): 127-172. doi: 10.21608/jcia.2020.129136