الحمد لله الذي يسر لي کتابة بحث مختصر بعنوان (الرد على شبهة أن حد الردة لم يذکر في القرآن). وقد تکلمت فيه عن تعريف الردة في اللغة والاصطلاح، وعن تعريف الشبهات لغة واصطلاحاً. وذکرت الکثير من الأدلة من القرآن الکريم والسنة المطهرة والإجماع علي الردة, ووضحت کيفية الرد علي شبهة حد الردة ليس في القرآن الکريم. واستخدمت في بحثي هذا المنهج الاستقرائي, ثم التحليلي والنقدي حيث أقوم باستقراء ما أستطيع أن أقف عليه من المصنفات المتعلقة بعلوم الحديث والسنة والفقه المتعلقة بموضوع بحثنا. والتأصيل العلمي لموضوعات البحث. وتوثيق المعلومات الواردة من مصادرها الأصلية ما أمکن، أو من أوراق العمل البحثية. وتناولت موضوعات البحث بحکمة ورويَّة. وکذلک الاهتمام بالمعنى اللغوي والاصطلاحي لما له علاقة مباشرة بصلب موضوع البحث. وقمت بعزو الآيات القرآنية, باسم السورة ورقم الآية. والترجمة للأعلام الوارد ذکرهم في البحث ما لم يتکرر ذکرهم, فإن تکرر ذکرهم فإنه يکتفي بالترجمة الأولى, وإذا کان العلم ممن لا يخفى على القارئ معرفته فلا يترجم له ککبار الصحابة رضي الله عنهم, والمشهورين منهم.
وبعد عرض الشبهة والرد عليها بکلام العلماء والتنصيص بنصوص من القرآن والسنة والإجماع يتبين لنا بطلان ما ذهبوا إليه في هذه الشبهة وأن کلامهم ليس له صلة بالعلم ولا بالعقل وأي قارئ للقرآن الکريم والسنة النبوية يفهم ويتبين له هذه الأحکام ولکن الله يهدي من يشاء ويضل من يشاء نسأل الله أن يهدينا سواء الصراط.
Praise be to God who eased for me brief writing of research entitled (the reply on suspicion that border of the defection the Quran does not mention in). Spoke in him about definition of the defection in the language and the convention, and about definition of the suspicions language and convention. Memory a lot of the generous proofs from the Quran and the disinfecting year and the consensus on the defection, and the clear despotic reply on suspicion border of the defection not in the generous Quran. Researches used in the inductive method raved, then analytic and the cash where people in investigation what can to stands on him from the modern writers related in flags and Sunnis and fabricates him related in subject searched. The scientific foundation for subjects of the searching. Mentioned consolidation the information from her sources original what be possible, or from research working papers. Subjects of the searching took wisely and deliberation. Likewise the interest in shiny our linguistic and conventional for what for him direct relationship in crucifixion of subject the searching. Top in ascription the Quranic miracles, the smiling violence and number of the miracle. The mentioned translation for the flags their male in the searching except their male repeats, so indeed their repetition of male so indeed him ties me in the translation first, and if the flag was whereof the reader does not disguise on his knowledge so does not translate for him as growns-up of Companions of the Prophet Mohammed bruises of Allah about them, and famous their blessing.
After offer of the suspicion and the reply on her in talk knowledgeable waaltnSyS in texts from the Quran and the age and the consensus Appears for us heroes what went to him In this suspicion and that their wounds not for him tie in the flag the brain and any reader followed in For the generous Quran and the prophetic year Understands and appears for him this arbitrators and to Allah are guides from wants and strays from wants Allah asks to guides us whether the path.
محمد الشريف, نجلاء نصير. (2020). الرد على شبهة أن حد الردة لم يذکر في القرآن. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5(2), 421-450. doi: 10.21608/jcia.2020.110057
MLA
نجلاء نصير محمد الشريف. "الرد على شبهة أن حد الردة لم يذکر في القرآن". مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5, 2, 2020, 421-450. doi: 10.21608/jcia.2020.110057
HARVARD
محمد الشريف, نجلاء نصير. (2020). 'الرد على شبهة أن حد الردة لم يذکر في القرآن', مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 5(2), pp. 421-450. doi: 10.21608/jcia.2020.110057
VANCOUVER
محمد الشريف, نجلاء نصير. الرد على شبهة أن حد الردة لم يذکر في القرآن. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بدمنهور, 2020; 5(2): 421-450. doi: 10.21608/jcia.2020.110057